Annie Schreijer bezoekt EU’s grootste benzine-terminal

Als eerste Europarlementariër bracht Annie Schreijer-Pierik (CDA) op 13 mei een werkbezoek aan VOTOB-lidbedrijf Oiltanking Amsterdam. Mevrouw Schreijer was onder de indruk van de omvang van de terminal en van alle moeite die de sector doet om de tankopslag zo veilig mogelijk te maken. 

In haar werk in de Milieucommissie van het Europees Parlement ziet zij talloze dossiers voorbij komen die de tankopslag direct raken: “We spreken over de REACH-richtlijn, over hernieuwbare energie, over afvalstoffen. Onder al die technische dossier speelt echter een hard machtsspel tussen de verschillende landen: hoe houd je de nationale industrie boven water.”

Vaak worden wel heel gemakkelijk extra milieu-eisen aan de industrie gesteld terwijl die investeringen een lange terugverdientijd hebben, reageert Peter Boers (Managing Director Oiltanking Amsterdam). “Hoe zorg je ervoor dat zulke milieu-investeringen geen desinvesteringen worden? Als wij uit Amsterdam zouden verdwijnen, zou dat er per saldo voor zorgen dat de industrie minder schoon en minder veilig wordt. Dat wil je toch niet?”

Twintig procent van de havenomzet
“Wat niet veel mensen weten, is dat Oiltanking Amsterdam de grootste benzine-terminal van Europa is”, vertelt Peter Boers (Managing Director Oiltanking Amsterdam). “Door het Duitse moederbedrijf Marquard & Bahls, een familiebedrijf overigens, is 600 miljoen geïnvesteerd om deze terminal te bouwen. Het moederbedrijf heeft een omzet va €15,2 miljard. Jaarlijks leggen er zo’n 850 zeeschepen bij ons aan. Ons bedrijf is goed voor 20% van de totale omzet van de Amsterdamse haven.”

Europarlementariër Schreijer-Pierik onderstreepte de waarde van deze industrie voor de Nederlandse economie. “De Duitsers vechten in Europa keihard voor hun eigen belangen. Op de een of andere manier spelen wij dat spelletje niet mee, ik snap dat echt niet. We moeten in Europa veel harden voor onze eigen bedrijven vechten!”

Op de foto: Peter Boers (Oiltanking) en Annie Schreijer-Pierik (EP, CDA) 

FacebookTwitterGoogle+LinkedIn
Meer Nieuws
Nieuws

Jaarlijkse Fetsa conferentie

De Fetsa, de Europese belangenbehartiger voor de tankopslag, organiseert elk jaar een conferentie met een beurs.

FacebookTwitterGoogle+LinkedIn
Nieuws

Wat hebben VOTOB en VOTOB Academy in 2017 allemaal ondernomen?

Er is veel gedaan voor en samen met, onze leden. Te veel om allemaal los te benoemen. In ons jaaroverzicht hebben wij daarom de highlights over 2017 opgenomen.

FacebookTwitterGoogle+LinkedIn
Nieuws | Veilig

Votob schept duidelijkheid in overvulbeveiliging

Er zijn verschillende configuraties die gebruikt worden om een onafhankelijke overvulbeveiliging te realiseren. Samen met I-SZW heeft Votob gewerkt aan een serie afbeeldingen die de juiste en onjuiste maatregelen tegen overvullen in beeld brengen.

“De vraag of een bedrijf een onafhankelijke overvulbeveiliging heeft, is niet simpelweg met ‘ja’ of ‘nee’ te beantwoorden”, zegt Hennie Holtman (adviseur milieu en veiligheid bij Votob). “Die beveiliging bestaat namelijk uit een samenspel van verschillende technische componenten. Er zijn verschillende configuraties die een juiste manier van overvulbeveiliging vormen.”

Tijdens een workshop bij het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid in 2016, kwam aan het licht dat er verschil van mening bestond tussen bedrijfsleven en inspectie over wat goede en onafhankelijke overvulbeveiliging precies inhoudt. Hennie Holtman: “Terwijl het bedrijf ervan overtuigd was de boel op orde te hebben, keurde de inspectie de overvulbeveiliging tóch af. Het leek me daarom goed om eens met een aantal mensen uit de tankopslag en een aantal van de inspectiediensten bij elkaar te gaan zitten om de verschillende configuraties door te spreken.”

Dit initiatief van Holtman leidde onlangs tot een visueel overzicht van alle technische methoden die gebruikt kunnen worden als ‘maatregelen tegen overvullen’. “Voordeel van dit overzicht is dat het in één oogopslag duidelijk is wat een goede manier van beveiligen is”, zegt Hennie Holtman. “Zo voorkomen we oeverloze discussies en zelfs rechtszaken. En bedrijven steken geen geld in beveiligingsmethoden die niet de goedkeuring van I-SZW hebben.”

Binnenkort zal het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid zélf ook een mail uitsturen aan de betrokken industriepartijen om hen te informeren over de nieuwe visuele handleiding voor overvulbeveiliging. In de zomer van dit jaar zal I-SZW van start gaan met een nieuw toezichtsproject gericht op de maatregelen tegen overvullen van opslagtanks.

FacebookTwitterGoogle+LinkedIn