Daten in de keten

Hoe ga je op een efficiënte manier met elkaar in gesprek over veiligheid? VOTOB gooide het op 6 december over een nieuwe boeg en bedacht dat opdrachtgevers en aannemers met elkaar moesten speeddaten. Meer dan vijftig mensen vonden dit een spannend voorstel en kwamen naar het Rotterdamse Zuidplein toe voor hun ‘date’.

Ter voorbereiding van het gesprek had VOTOB voor elke aanwezige de onderzoeksresultaten van de mindware-enquête (die eerder dit jaar waren afgenomen) uitgedraaid. Op de grafiekjes konden opdrachtgever en opdrachtnemer heel precies zien op welke punten hun waardering van de samenwerking uit elkaar liep, of juist samenviel.

“Je moet deze enquêtes zien als een startpunt van een gesprek”, vertelt Hennie Holtman (adviseur milieu en veiligheid bij VOTOB). “Het is de bedoeling dat de ketenpartners vandaag tijdens het speeddaten samen tot verbeterpunten komen.”

Terugkoppeling is cruciaal
Het gaat vaak om duurzame relaties, die relaties tussen tankopslagbedrijven en contractors. De mensen op de werkvloer werken soms wel jarenlang met elkaar samen. Het is er Kasper Sanders (Verwater) dan ook veel aan gelegen dat zijn medewerkers problemen direct melden. “Ik heb liever dat een medewerker van tevoren zegt dat er een probleem is, dan dat de opdrachtgever naderhand met een klacht opbelt. Dan sta je echt met 10-0 achter.” Cruciaal bij het melden van incidenten is het terugkoppelen naar de werknemer. Sanders: “Ze moeten weten wat ermee is gebeurd, anders meldt nooit iemand meer wat.”

Verderop aan een tafeltje staan Mathijs Dijkman (Vopak Vlaardingen) en Sjoerd van der Laan (J. de Jonge Flowsystems), druk met elkaar in gesprek. De firma J. de Jonge is een partner waar Vopak al vele jaren mee samenwerkt. Van der Laan: “De mensen die bij Vopak bij elkaar in de ploeg werken kennen elkaar vaak heel erg goed. Wij staan iets meer op afstand, maar voeren natuurlijk wel beoordelingsgesprekken. Ik vraag me af: kan dat niet wat informeler? Ik denk dat het zinvol is om samen over bredere veiligheidsissues te praten.” Dijkman denkt dat dat eigenlijk in het veld zou moeten gebeuren. “Maar dan ben je aan het werk”, antwoordt Van der Laan. “Dan is er eigenlijk geen tijd voor.”

HSE meer betrekken bij samenwerking
In zijn ‘speeddates’ met verschillende contractors viel het Roald Hutten (QHSE manager bij Rubis Terminals) op dat er bij grotere projecten vooral contact is tussen de projectmanager en de aannemer en dat de afdeling HSE er nauwelijks bij betrokken wordt. “Het zou een goed idee zijn als we ons samen met de contractor over het veiligheidsplan gaan buigen.”

Alle ideeën die tijdens het speeddaten naar voren kwamen, worden door VOTOB en VOMI verzameld en teruggekoppeld aan de deelnemers. In de toekomst willen de twee branches de meting nog een keer gaan uitvoeren. 

FacebookTwitterGoogle+LinkedIn
Meer Nieuws
Nieuws

Wijzigingen in de regelgeving staan centraal op de CTGG-dag 2018

De Commissie Transport Gevaarlijke Goederen (CTGG) en Gevaarlijke Lading/Sdu organiseren op 30 november 2018 de jaarlijkse CTGG-dag.

FacebookTwitterGoogle+LinkedIn
Nieuws

Cybermeldpunt Rotterdamse haven

De Rotterdamse haven heeft een cybermeldpunt ingesteld.

Nieuws | Veilig

VOTOB Training Incidentenonderzoek

VOTOB wil haar leden ondersteunen op het gebied van veiligheid en biedt aan VOTOB-leden een TRAINING INCIDENTENONDERZOEK aan.

FacebookTwitterGoogle+LinkedIn