Daten in de keten

Hoe ga je op een efficiënte manier met elkaar in gesprek over veiligheid? VOTOB gooide het op 6 december over een nieuwe boeg en bedacht dat opdrachtgevers en aannemers met elkaar moesten speeddaten. Meer dan vijftig mensen vonden dit een spannend voorstel en kwamen naar het Rotterdamse Zuidplein toe voor hun ‘date’.

Ter voorbereiding van het gesprek had VOTOB voor elke aanwezige de onderzoeksresultaten van de mindware-enquête (die eerder dit jaar waren afgenomen) uitgedraaid. Op de grafiekjes konden opdrachtgever en opdrachtnemer heel precies zien op welke punten hun waardering van de samenwerking uit elkaar liep, of juist samenviel.

“Je moet deze enquêtes zien als een startpunt van een gesprek”, vertelt Hennie Holtman (adviseur milieu en veiligheid bij VOTOB). “Het is de bedoeling dat de ketenpartners vandaag tijdens het speeddaten samen tot verbeterpunten komen.”

Terugkoppeling is cruciaal
Het gaat vaak om duurzame relaties, die relaties tussen tankopslagbedrijven en contractors. De mensen op de werkvloer werken soms wel jarenlang met elkaar samen. Het is er Kasper Sanders (Verwater) dan ook veel aan gelegen dat zijn medewerkers problemen direct melden. “Ik heb liever dat een medewerker van tevoren zegt dat er een probleem is, dan dat de opdrachtgever naderhand met een klacht opbelt. Dan sta je echt met 10-0 achter.” Cruciaal bij het melden van incidenten is het terugkoppelen naar de werknemer. Sanders: “Ze moeten weten wat ermee is gebeurd, anders meldt nooit iemand meer wat.”

Verderop aan een tafeltje staan Mathijs Dijkman (Vopak Vlaardingen) en Sjoerd van der Laan (J. de Jonge Flowsystems), druk met elkaar in gesprek. De firma J. de Jonge is een partner waar Vopak al vele jaren mee samenwerkt. Van der Laan: “De mensen die bij Vopak bij elkaar in de ploeg werken kennen elkaar vaak heel erg goed. Wij staan iets meer op afstand, maar voeren natuurlijk wel beoordelingsgesprekken. Ik vraag me af: kan dat niet wat informeler? Ik denk dat het zinvol is om samen over bredere veiligheidsissues te praten.” Dijkman denkt dat dat eigenlijk in het veld zou moeten gebeuren. “Maar dan ben je aan het werk”, antwoordt Van der Laan. “Dan is er eigenlijk geen tijd voor.”

HSE meer betrekken bij samenwerking
In zijn ‘speeddates’ met verschillende contractors viel het Roald Hutten (QHSE manager bij Rubis Terminals) op dat er bij grotere projecten vooral contact is tussen de projectmanager en de aannemer en dat de afdeling HSE er nauwelijks bij betrokken wordt. “Het zou een goed idee zijn als we ons samen met de contractor over het veiligheidsplan gaan buigen.”

Alle ideeën die tijdens het speeddaten naar voren kwamen, worden door VOTOB en VOMI verzameld en teruggekoppeld aan de deelnemers. In de toekomst willen de twee branches de meting nog een keer gaan uitvoeren. 

FacebookTwitterGoogle+LinkedIn
Meer Nieuws
Nieuws

Jaarlijkse Fetsa conferentie

De Fetsa, de Europese belangenbehartiger voor de tankopslag, organiseert elk jaar een conferentie met een beurs.

FacebookTwitterGoogle+LinkedIn
Nieuws

Wat hebben VOTOB en VOTOB Academy in 2017 allemaal ondernomen?

Er is veel gedaan voor en samen met, onze leden. Te veel om allemaal los te benoemen. In ons jaaroverzicht hebben wij daarom de highlights over 2017 opgenomen.

FacebookTwitterGoogle+LinkedIn
Nieuws | Veilig

Votob schept duidelijkheid in overvulbeveiliging

Er zijn verschillende configuraties die gebruikt worden om een onafhankelijke overvulbeveiliging te realiseren. Samen met I-SZW heeft Votob gewerkt aan een serie afbeeldingen die de juiste en onjuiste maatregelen tegen overvullen in beeld brengen.

“De vraag of een bedrijf een onafhankelijke overvulbeveiliging heeft, is niet simpelweg met ‘ja’ of ‘nee’ te beantwoorden”, zegt Hennie Holtman (adviseur milieu en veiligheid bij Votob). “Die beveiliging bestaat namelijk uit een samenspel van verschillende technische componenten. Er zijn verschillende configuraties die een juiste manier van overvulbeveiliging vormen.”

Tijdens een workshop bij het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid in 2016, kwam aan het licht dat er verschil van mening bestond tussen bedrijfsleven en inspectie over wat goede en onafhankelijke overvulbeveiliging precies inhoudt. Hennie Holtman: “Terwijl het bedrijf ervan overtuigd was de boel op orde te hebben, keurde de inspectie de overvulbeveiliging tóch af. Het leek me daarom goed om eens met een aantal mensen uit de tankopslag en een aantal van de inspectiediensten bij elkaar te gaan zitten om de verschillende configuraties door te spreken.”

Dit initiatief van Holtman leidde onlangs tot een visueel overzicht van alle technische methoden die gebruikt kunnen worden als ‘maatregelen tegen overvullen’. “Voordeel van dit overzicht is dat het in één oogopslag duidelijk is wat een goede manier van beveiligen is”, zegt Hennie Holtman. “Zo voorkomen we oeverloze discussies en zelfs rechtszaken. En bedrijven steken geen geld in beveiligingsmethoden die niet de goedkeuring van I-SZW hebben.”

Binnenkort zal het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid zélf ook een mail uitsturen aan de betrokken industriepartijen om hen te informeren over de nieuwe visuele handleiding voor overvulbeveiliging. In de zomer van dit jaar zal I-SZW van start gaan met een nieuw toezichtsproject gericht op de maatregelen tegen overvullen van opslagtanks.

FacebookTwitterGoogle+LinkedIn