De diepte in met contractormanagement

De jaarlijkse Safety Maturity Tool werd dit jaar vergezeld van een ‘verdiepingsmodule’. Bij Vopak Vlaardingen zaten vrijdag 30 juni medewerkers uit alle lagen van de organisatie bij elkaar om te discussiëren over contractormanagement.

Namens de onafhankelijke auditor Royal HaskoningDHV, leidde Irina Anokhina het gesprek. “Dit jaar hebben we voor de vijfde keer de SMT-audit uitgevoerd”, leidde Anokhina de sessie in. De dag tevoren was de integriteit van de hardware van Vopak Vlaardingen beoordeeld, met een Kiwa-auditor erbij. Anokhina: “Ik heb samen met de SHEQ-manager, HR en met de opleidingscoördinator het software-deel gedaan. Het idee van een verdiepingsmodule is om met een groep mensen van verschillende disciplines uit het bedrijf het gesprek aan te gaan over één bepaald onderwerp. Op deze manier kunnen we samen nadenken over mogelijke verbeterpunten.”

De kern van de discussie is welke plek er voor veiligheid is in de samenwerking met aannemers”, vertelt Jan Meijdam (Manager SHEQ, Vopak Vlaardingen). Meijdam: “Het begint er al mee dat er veel veiligheidseisen zijn waar aannemers aan moeten voldoen om de klus te krijgen. Tijdens de uitvoering houdt de opdrachtgever toezicht en geeft aan dat aannemers iedereen mogen aanspreken op het gebied van veiligheid.” In de praktijk blijkt echter dat aannemers hier best moeite mee hebben, zo laten de andere deelnemers aan de verdiepingssessie weten. “Er is bij aannemers een enorme drempel om een opdrachtgever aan te spreken op iets wat niet goed gaat”, aldus Wout van der Pijl (maintenance supervisor technical department). “Binnen Vopak hebben we een aanspreekcultuur en we willen de aannemers ook echt uitnodigen om ons aan te spreken.”

Incidenten beter melden
Gert-Jan Crucq (program manager veilig werken met aannemers, Vopak) geeft een voorbeeld uit de praktijk: “Ik word wel aangesproken als ik onveilig gedrag vertoon, maar melden in het systeem, dat is nog een stap verder. Ik denk wél dat we onze processen op orde hebben, maar de kwalitatief goede uitvoering daarvan kan nog beter. Incidentmeldingen zijn nog niet goed geregeld,” aldus Crucq. “De aannemers maken meldingen in hun eigen systemen, niet in onze systemen. Aannemers zijn verplicht volgens VCA om meldingen bij te houden en dat gebeurt ook. Maar die informatie wordt niet uitgewisseld. Het zou mooi zijn als we de systemen van aannemers en opdrachtgevers kunnen koppelen.”

Naast meldingen – en de daarvoor noodzakelijke open veiligheidscultuur – is ook het opleidingsniveau van de aannemers belangrijk. Jan Meijdam: “We checken de certificaten van alle aannemers. Ook worden de aannemers voorgelicht over de belangrijkste veiligheidsregels. Het begint al bij de contractfase en bij het contracteren van een leverancier worden alle trainingen SHE-requirements en terminalreglementen rondom veiligheid meegenomen. Voor projecten heb je een VGA-plan waar alles in staat. Iedereen die hier op het terrein komt krijgt een poort-instructietraining, specifiek voor lokale Vopak-situaties, gebaseerd op onze ‘Vopak safety regulations’.”

De slagboom gaat niet open
Vopak Vlaardingen neemt het toetsen van de kwalificaties zo serieus dat het bedrijf daarmee zélf soms in de problemen kan komen. Een aannemer wordt uitsluitend op de terminal toegelaten als hij slaagt voor de instructietraining. Jan Meijdam: “En het komt nog regelmatig voor dat contractors of chauffeurs niet slagen. Terecht overigens. Als iemand de poortinstructies niet begrijpt dan vraag ik me af of ze de werkinstructies dan wel kunnen begrijpen.”

In de praktijk gaat het zover dat voor elke medewerker van een aannemer aan de poort gecheckt wordt of hij een basisopleiding veiligheid VCA gehaald heeft. “De einddatum van de opleiding wordt aan de poort ingevoerd, en als die datum niet klopt, krijgt de betreffende persoon geen toegang tot de terminal. Als je op de zwarte lijst bent gezet, na het begaan van een zware overtreding op één van de Vopak terminals, dan wordt dat doorgegeven aan alle Vopak terminals in Nederland.” Crucq: “Ook voor schippers geldt dat. We zijn nu zover dat als we een schipper moeten aanspreken op het niet correct dragen van persoonlijke beschermingsmiddelen, bij de twee keer aanspreken wordt de operatie een uur lang stilgelegd.”

 

FacebookTwitterGoogle+LinkedIn
Meer Nieuws
Nieuws

Wijzigingen in de regelgeving staan centraal op de CTGG-dag 2018

De Commissie Transport Gevaarlijke Goederen (CTGG) en Gevaarlijke Lading/Sdu organiseren op 30 november 2018 de jaarlijkse CTGG-dag.

FacebookTwitterGoogle+LinkedIn
Nieuws

Cybermeldpunt Rotterdamse haven

De Rotterdamse haven heeft een cybermeldpunt ingesteld.

Nieuws | Veilig

VOTOB Training Incidentenonderzoek

VOTOB wil haar leden ondersteunen op het gebied van veiligheid en biedt aan VOTOB-leden een TRAINING INCIDENTENONDERZOEK aan.

FacebookTwitterGoogle+LinkedIn