Safety Maturity Tool: de hardware

VOTOB-lidbedrijven hebben hun hardware behoorlijk goed op orde, maar Kiwa-inspecteur Eef Nauta drukt bedrijven op het hart dat hardware méér is dan alleen tanks. “De leidingen verdienen dezelfde aandacht en het liefst komen alle lijntjes bij één persoon samen.” Nauta voerde in het kader van de Safety Maturity Tool de hardware-audit uit.

Ook al maakt hij een doorgewinterde indruk, Eef Nauta begon pas vorig jaar maart als teamleider olie, gas en chemische installaties bij certificeringsorganisatie Kiwa. “Daarvoor zat ik 29 jaar bij Shell, waarvan 23 jaar bij de inspectiedienst van het bedrijf.”

Eef Nauta houdt van technische uitdagingen: “Ik ben van oorsprong werktuigkundige, ik ben ooit nog begonnen in de koopvaardij.” Bij Shell deed Nauta de laatste tijd zelf weinig inspecties meer. Zijn werk bestond vooral uit het bijhouden van kwaliteitszorgsystemen en verzorgen van trainingen voor collega’s. “Ik was daar toch de oude, ervaren inspecteur, de ‘lieve Liza’ bij wie iedereen met z’n technische vragen terecht kon.”

Zeldzame zelf-audit
In opdracht van VOTOB voerde Nauta het hardware-gedeelte van de Safety Maturity Tool (SMT) uit. Met een kritisch oog bekeek hij talloze tanks, leidingen en drukvaten. Zo’n uitgebreide zelf-audit kwam Eef Nauta nog niet eerder bij een branche tegen. “Je ziet het wel bij grote multinationals, bij Shell of Esso. Die doen dan eens in de zoveel jaar een Focused Asset Integrity Review.”

Eef Nauta: “Ik vind het een goed idee dat VOTOB-leden zo’n SMT uitvoeren. Het maakt heel snel inzichtelijk waar de aandachtspunten liggen. In het algemeen hebben de tankopslagbedrijven het qua tanks goed voor elkaar. Ik heb maar weinig terminals gezien waarbij er moeilijkheden waren.”

Problemen lagen niet zozeer bij tanks, maar eerder bij andere keurplichtige apparatuur, zo constateerde Nauta. “Ook het leidingwerk en drukapparatuur ben je verplicht om eens in de vier of zes jaar te inspecteren. Sommige bedrijven brengen dit onder bij de HSE-persoon, andere bedrijven bij de onderhoudsafdeling. Het viel me op dat deze informatie vaak niet makkelijk boven water te krijgen was. Het wás er wel, maar soms moesten ze er lang naar zoeken.”

Inzicht met één druk op de knop
Volgens Nauta zou alle kennis over inspecties van hardware bij één persoon neergelegd moeten worden, en liefst ook nog bij iemand die onafhankelijk is van het productieproces. “Het ligt nu te veel op verschillende plekken en bij mensen die druk met andere dingen bezig zijn. Van inspectie wordt vaak gedacht ‘het kost geld’, maar op den duur bespaart het echt geld. Idealiter kun je met één druk op de knop een overzicht geven van alle assets en wanneer ze geïnspecteerd moeten worden.”

Kiwa zou op dit vlak ook diensten kunnen aanbieden, meent Eef Nauta. “We zouden bedrijven kunnen helpen om een inspectie coördinatiesysteem neer te zetten voor terminals. Inspectie is echt iets anders dan onderhoud. Bij een inspectie weet je niet alleen of een tank voldoet, maar ook wanneer je wettelijk verplicht bent om opnieuw te inspecteren en dat alles in afstemming met de operationele en onderhoudsafdeling.”

FacebookTwitterLinkedIn
Meer Nieuws
Nieuws | Veilig

Koole Terminal Pernis verwelkomt de douane

VOTOB ondersteunt haar leden van de tankopslagbedrijven bij veilig, duurzaam en transparant ondernemen. Ook VOTOB-leden delen hun kennis en expertise met hun partners in de keten. Of dat nu zakelijke contacten zijn, logistieke ketenpartners, beleidsmakers of toezichthouders.

Op vrijdag 1 november verwelkomde Koole Terminal Minerals (Pernis) in hun trainingsfaciliteit `Het Mineraaltje` vertegenwoordigers van het de Douane; vooral hun Olie- en Gasteam was goed vertegenwoordigd. Het bezoek was een onderdeel van programma van het gemeenschappelijke bedrijfsleven om de Douane de mogelijkheid te bieden intensief kennis te laten maken met de sector. Een eerder bezoek werd afgelegd aan de BP raffinaderij. Doel is om elkaar te leren kennen en te begrijpen en bijvoorbeeld mogelijke oplossingen te zoeken voor uitdagingen rondom soms wet- en regelgeving.

COO van Koole Juriaan Steenland, Terminalmanager Sanneke van der Kley en Manager Customer Service en Douane Hermann de Vries van Koole Terminal Minerals gaven presentaties over het bedrijf, de wijze waarop zij invulling geven aan het Douanebeleid en de uitdagingen hierin. De dag werd afgesloten met een rondleiding en een lunch. Een mooi voorbeeld van kennisdelen en het spreekwoordelijke “kijkje in de keuken”.

 

FacebookTwitterLinkedIn
Nieuws

NL staat op slot, politiek trek ’t vlot

Nederland zit al maanden op slot. De vergunningverlening in de bouw– en infrasector is grotendeels tot stilstand gekomen door veranderde regelgeving op het gebied van stikstof en PFAS. Huizen worden niet gebouwd, files worden niet aangepakt, grondwerk ligt stil en ook de ambitieuze plannen uit het Klimaatakkoord kunnen niet worden uitgevoerd. Heel Nederland is hiervan de dupe. Uit een inventarisatie bij de VOTOB-leden blijkt ook dat diverse bij hen geplande projecten in de knel komen.

Als VOTOB hebben we het manifest NL staat op slot, politiek trek het vlot! ondertekend wat door VNO-NCW en MKB Nederland is opgesteld. Wij willen hiermee het signaal afgeven dat onze branche dit initiatief steunt en dat wij graag meewerken om tot een oplossing voor dit complexe probleem te komen.

FacebookTwitterLinkedIn
Nieuws | Veilig

Koole Tankstorage Minerals (KTM) opent deuren voor buren

Vijftig buurtbewoners uit Vlaardingen werden onlangs als VIP’s rondgeleid bij tankopslagbedrijf Koole Tankstorage Minerals.

FacebookTwitterLinkedIn