Krijgen we het (druppel)lek boven?

Regelmatig komen er berichten in het nieuws over ketelwagons waaruit gevaarlijke vloeistoffen lekken, bijvoorbeeld op rangeerterreinen of op drukke treinstations. De oorzaak van dit soort ‘druppellekkages’ is soms onduidelijk: het kan aan het materiaal liggen, aan het vullen van de wagons, maar ook temperatuurverschillen en aan het schudden van de wagon tijdens het rijden. Treinen zijn soms verder dagen onderweg, wat vindt er tijdens de reis nog meer plaats.

Pehr Teulings houdt zich als adviseur namens VOTOB mede met dit onderwerp bezig. Teulings begrijpt dat, vaak lokale bestuurders zich zorgen maken over druppellekkages, vooral als lekkages geconstateerd worden op stations in de nabijheid van grote mensenmassa’s.

Grootste rangeerterrein van Nederland
Vooral in de gemeente Zwijndrecht bestaan er zorgen over de veiligheid op Kijfhoek, het grootste rangeerterrein van Nederland. Ondanks dat op Kijfhoek enkele jaren een informatiesysteem is ingevoerd, waardoor altijd duidelijk is wat er in de wagons zit en waar ze zich bevinden, wordt de kans op druppellekkages in Zwijndrecht nog altijd als een gevaar gezien.

“In de afgelopen maanden is brancheorganisatie VOTOB de leden wederom langsgegaan om de interne procedures voor het laden van ketelwagons te inventariseren”, vertelt Teulings. “Ieder tankopslagbedrijf dat lid is van VOTOB gebruikt heeft eigen beleid om wagons veilig weg te sturen. Vaal gebaseerd op de CEFIC-handleiding voor het verantwoord laden en lossen van chemische stoffen (CEFIC is de Europese chemiebranche) en aangevuld met eigen ideeën en inzichten op basis van ervaringen uit de praktijk”. 

Leasewagons
Teulings: “In de praktijk doen onze bedrijven vaak nog meer dan vereist is. Er zijn terminals die wagons labelen, foto’s maken en een extra check uitvoeren en samen met de wagenmeester een rondje rond de wagon maken, om te kijken of het materiaal in orde is en er niets lekt en dit later ook te kunnen aantonen.”

Branchevereniging VOTOB blijft steeds bezig om de veiligheid bij tankopslagbedrijven nog verder te verbeteren. Dat geldt ook voor het thema druppellekkages. Teulings: “VOTOB heeft onlangs een eigen opleiding voor tankopslagoperators gemaakt, de VOTOB Academy. Het voorkomen van druppellekkages is ook een onderdeel hiervan. Ook op deze manier proberen we het probleem structureel aan te pakken en constant op de agenda te houden.”

FacebookTwitterGoogle+LinkedIn
Meer Nieuws
Nieuws

Wijzigingen in de regelgeving staan centraal op de CTGG-dag 2018

De Commissie Transport Gevaarlijke Goederen (CTGG) en Gevaarlijke Lading/Sdu organiseren op 30 november 2018 de jaarlijkse CTGG-dag.

FacebookTwitterGoogle+LinkedIn
Nieuws

Cybermeldpunt Rotterdamse haven

De Rotterdamse haven heeft een cybermeldpunt ingesteld.

Nieuws | Veilig

VOTOB Training Incidentenonderzoek

VOTOB wil haar leden ondersteunen op het gebied van veiligheid en biedt aan VOTOB-leden een TRAINING INCIDENTENONDERZOEK aan.

FacebookTwitterGoogle+LinkedIn