Krijgen we het (druppel)lek boven?

Regelmatig komen er berichten in het nieuws over ketelwagons waaruit gevaarlijke vloeistoffen lekken, bijvoorbeeld op rangeerterreinen of op drukke treinstations. De oorzaak van dit soort ‘druppellekkages’ is soms onduidelijk: het kan aan het materiaal liggen, aan het vullen van de wagons, maar ook temperatuurverschillen en aan het schudden van de wagon tijdens het rijden. Treinen zijn soms verder dagen onderweg, wat vindt er tijdens de reis nog meer plaats.

Pehr Teulings houdt zich als adviseur namens VOTOB mede met dit onderwerp bezig. Teulings begrijpt dat, vaak lokale bestuurders zich zorgen maken over druppellekkages, vooral als lekkages geconstateerd worden op stations in de nabijheid van grote mensenmassa’s.

Grootste rangeerterrein van Nederland
Vooral in de gemeente Zwijndrecht bestaan er zorgen over de veiligheid op Kijfhoek, het grootste rangeerterrein van Nederland. Ondanks dat op Kijfhoek enkele jaren een informatiesysteem is ingevoerd, waardoor altijd duidelijk is wat er in de wagons zit en waar ze zich bevinden, wordt de kans op druppellekkages in Zwijndrecht nog altijd als een gevaar gezien.

“In de afgelopen maanden is brancheorganisatie VOTOB de leden wederom langsgegaan om de interne procedures voor het laden van ketelwagons te inventariseren”, vertelt Teulings. “Ieder tankopslagbedrijf dat lid is van VOTOB gebruikt heeft eigen beleid om wagons veilig weg te sturen. Vaal gebaseerd op de CEFIC-handleiding voor het verantwoord laden en lossen van chemische stoffen (CEFIC is de Europese chemiebranche) en aangevuld met eigen ideeën en inzichten op basis van ervaringen uit de praktijk”. 

Leasewagons
Teulings: “In de praktijk doen onze bedrijven vaak nog meer dan vereist is. Er zijn terminals die wagons labelen, foto’s maken en een extra check uitvoeren en samen met de wagenmeester een rondje rond de wagon maken, om te kijken of het materiaal in orde is en er niets lekt en dit later ook te kunnen aantonen.”

Branchevereniging VOTOB blijft steeds bezig om de veiligheid bij tankopslagbedrijven nog verder te verbeteren. Dat geldt ook voor het thema druppellekkages. Teulings: “VOTOB heeft onlangs een eigen opleiding voor tankopslagoperators gemaakt, de VOTOB Academy. Het voorkomen van druppellekkages is ook een onderdeel hiervan. Ook op deze manier proberen we het probleem structureel aan te pakken en constant op de agenda te houden.”

FacebookTwitterGoogle+LinkedIn
Meer Nieuws
Nieuws

Jaarlijkse Fetsa conferentie

De Fetsa, de Europese belangenbehartiger voor de tankopslag, organiseert elk jaar een conferentie met een beurs.

FacebookTwitterGoogle+LinkedIn
Nieuws

Wat hebben VOTOB en VOTOB Academy in 2017 allemaal ondernomen?

Er is veel gedaan voor en samen met, onze leden. Te veel om allemaal los te benoemen. In ons jaaroverzicht hebben wij daarom de highlights over 2017 opgenomen.

FacebookTwitterGoogle+LinkedIn
Nieuws | Veilig

Votob schept duidelijkheid in overvulbeveiliging

Er zijn verschillende configuraties die gebruikt worden om een onafhankelijke overvulbeveiliging te realiseren. Samen met I-SZW heeft Votob gewerkt aan een serie afbeeldingen die de juiste en onjuiste maatregelen tegen overvullen in beeld brengen.

“De vraag of een bedrijf een onafhankelijke overvulbeveiliging heeft, is niet simpelweg met ‘ja’ of ‘nee’ te beantwoorden”, zegt Hennie Holtman (adviseur milieu en veiligheid bij Votob). “Die beveiliging bestaat namelijk uit een samenspel van verschillende technische componenten. Er zijn verschillende configuraties die een juiste manier van overvulbeveiliging vormen.”

Tijdens een workshop bij het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid in 2016, kwam aan het licht dat er verschil van mening bestond tussen bedrijfsleven en inspectie over wat goede en onafhankelijke overvulbeveiliging precies inhoudt. Hennie Holtman: “Terwijl het bedrijf ervan overtuigd was de boel op orde te hebben, keurde de inspectie de overvulbeveiliging tóch af. Het leek me daarom goed om eens met een aantal mensen uit de tankopslag en een aantal van de inspectiediensten bij elkaar te gaan zitten om de verschillende configuraties door te spreken.”

Dit initiatief van Holtman leidde onlangs tot een visueel overzicht van alle technische methoden die gebruikt kunnen worden als ‘maatregelen tegen overvullen’. “Voordeel van dit overzicht is dat het in één oogopslag duidelijk is wat een goede manier van beveiligen is”, zegt Hennie Holtman. “Zo voorkomen we oeverloze discussies en zelfs rechtszaken. En bedrijven steken geen geld in beveiligingsmethoden die niet de goedkeuring van I-SZW hebben.”

Binnenkort zal het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid zélf ook een mail uitsturen aan de betrokken industriepartijen om hen te informeren over de nieuwe visuele handleiding voor overvulbeveiliging. In de zomer van dit jaar zal I-SZW van start gaan met een nieuw toezichtsproject gericht op de maatregelen tegen overvullen van opslagtanks.

FacebookTwitterGoogle+LinkedIn