Leren van incidenten

Binnen VOTOB staat het leren van (bijna-) incidenten al jaren hoog op de agenda. Tijdens de ledenvergaderingen worden er lessons learned gedeeld en vorig jaar kreeg de module ‘Incidentenmanagement’ bijzondere aandacht in de Safety Maturity Tool. Veiligheid Voorop (waar VOTOB deel van uit maakt) heeft samen met de regionale veiligheidsnetwerken het project ‘leren van incidenten’ uitgevoerd via een Safety Deal.

HANDREIKING
Het eindresultaat van het project is een hand-reiking waarin op drie niveaus (organisatie, individueel en sectorniveau) praktische ontwerp-principes worden beschreven voor het (beter) leren van incidenten.

Voor de branche is het sector niveau interessant. Hier wordt er ingegaan op hoe het delen onderling georganiseerd kan worden, zodat er geleerd wordt van incidenten van anderen. Hierbij is gekeken naar obstakels die het lastig maken om lessen uit te wisselen en vervolgens ook naar hoe er werkelijk lering getrokken kan worden uit de incidenten van anderen. U leest hier hoe de kernpunten van de drie niveaus zijn ingedeeld.

Deze ontwerpprincipes zijn afgeleid uit een uit-gebreide literatuurstudie, interviews met experts uit het veld en de opbrengsten van enkele pilots en workshops. Hier leest u dit achtergrond-document. De ontwerpprincipes zijn vervolgens omgezet in een concreet stappenplan welke op praktische toepasbaarheid is getoetst in de Regionale Veiligheidsnetwerken. Het stappenplan is weergegeven als stroomschema. In de handreiking leest u de toelichting per afzonderlijke stap.

Crisislab heeft het project ‘leren van incidenten’ begeleid: “Het uitgangspunt van dit project is dat het doel van het leren van incidenten niet het voorkomen van herhaling van dat ene incident is. Het doel van het leren van incidenten is het verbeteren van het veiligheidssysteem, waarbinnen het incident heeft plaatsgevonden. Een incident kan een zwakke plek in het systeem blootleggen. Onderzoek naar het incident vergroot dan het begrip van het veiligheidssysteem.”

THEMAMIDDAG/WORKSHOP INCIDENTEN-MANAGEMENT
Als uitvloeisel van de SMT 2019 wordt er vanuit VOTOB een themamiddag/workshop ‘incidenten-management’ georganiseerd. De handreiking  zal hiervoor als basis dienen. Zodra de Coronacrisis voorbij is, wordt hiervoor een datum ingepland.

NADERE INFORMATIE
Voor nadere informatie kan contact opgenomen worden met Hennie Holtman, via holtman@votob.nl

 

FacebookTwitterLinkedIn
Meer Nieuws
Nieuws | Duurzaam

Grote gevolgen voor Rotterdamse haven zonder stikstofdepositieruimte

De Tweede Kamer heeft onlangs gedebatteerd over ‘de noodzaak om natuurherstel te combineren met het weer op gang brengen van de economie’. Helaas ging het hierbij nagenoeg niet over de stikstofproblematiek in de haven en industrie. De vergunningverlening voor de haven- en industriële bedrijven zit echter al een jaar op slot sinds de uitspraak van de Raad van State.

Voor het vlottrekken van de vergunningverlening is stikstofdepositieruimte (mol/ha/jr) voor de haven en industrie nodig en dat levert de door de Kamer voorgestelde structurele aanpak niet op. Deltalinqs heeft samen met het Havenbedrijf Rotterdam een document (2-pager) opgesteld waarin helder is geformuleerd wat nodig is voor de Rotterdamse haven en industrie. Er worden concrete voorstellen gedaan die resulteren in meer investeringszekerheid, meer ontwikkelingsruimte voor de Rotterdamse haven- en industrie plus een betere natuurbescherming. Zij geven aan dat ze zonder stikstofdepositie-ruimte grote economische schade en vertraging in de energietransitie voorzien. VOTOB deelt deze zorgen en zij heeft zich dan ook aangesloten bij dit initiatief samen met VNCI en VNPI.

Lees hier meer over dit onderwerp.

 

FacebookTwitterLinkedIn
Safety Maturity Tool | Nieuws

PILOT ANDERSOORTIG TOEZICHT

De Staatssecretaris van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, S. van Veldhoven geeft aan dat er uit onderzoek is gebleken dat de informatie uit de SMT, die de VOTOB-tankopslagbedrijven gebruiken om hun eigen veiligheidsniveau te beoordelen en te vergelijken met hun branchegenoten, ook voor Brzo-toezichthouders bruikbaar is in risico gestuurd toezicht. Dit heeft geleid tot de pilot Andersoortig toezicht die VOTOB samen met iSZW uitvoert.

In de pilot wordt bekeken of het toezicht op de VOTOB-tankopslagbedrijven anders kan worden gedaan in combinatie met de gegevens die voortkomen uit de SMT. VOTOB is zeer trots op de erkenning uit brede kring die de SMT hiermee krijgt.

De Staatssecretaris heeft onlangs in een brief aan de Tweede Kamer aangegeven dat ze verheugd is te kunnen melden dat er steeds stappen worden gezet om Nederland veiliger en gezonder te maken. Zo heeft ze het o.a. over de resultaten van het programma Duurzame Veiligheid 2030 (DV2030). Dit is een samenwerkingsverband tussen bedrijfsleven, I&W, wetenschap en toezichthouders om de veiligheid bij Brzo-bedrijven te verbeteren, waarbij het streven is om de veiligste (petro)chemie ter wereld te worden. VOTOB maakt onderdeel uit van het programma DV2030.

Om het doel te bereiken om de veiligheid bij Brzo-bedrijven te verbeteren zijn er via vijf roadmaps concrete activiteiten, pilots en onderzoeken uitgewerkt. Eén van de Roadmaps gaat over betere informatie-uitwisseling tussen bedrijven, burgers, maatschappelijke organisaties en overheden. Transparantie wordt binnen het programma ‘Duurzaam veilig 2030’ gezien als een belangrijk middel voor verbetering van veiligheid. In het programma wordt gewerkt aan de bevordering van transparantie in de petrochemie tussen bedrijven onderling, tussen bedrijven en overheden en naar burgers en maatschappij. Een tool waarmee deze transparantie kan worden vormgegeven is de Safety Maturity Tool (SMT) van VOTOB.

Voor nadere informatie over de SMT of de pilot Andersoortig toezicht kan contact opgenomen worden met Hennie Holtman, via holtman@votob.nl.

FacebookTwitterLinkedIn
Nieuws | Veilig

THEMAMIDDAG/WORKSHOP INCIDENTENMANAGEMENT

VOTOB organiseert op donderdagmiddag 15 oktober een THEMAMIDDAG/WORKSHOP ‘INCIDENTENMANAGEMENT’ in samenwerking met Crisislab, in de personen van Ira Helsloot en Jacco Vis. Uitgangspunt hiervoor is de Safety Deal Leren van incidenten die Crisislab samen met Veiligheid Voorop en de regionale veiligheidsnetwerken heeft uitgevoerd. Lees hier meer over deze Safety Deal.

INHOUD VAN DE WORKSHOP

De workshop bestaat uit twee onderdelen. Het eerste onderdeel is een ‘college’ waarin de handreiking leren van incidenten zal worden gepresenteerd en toegelicht. Daarbij zullen de activiteiten, die VOTOB en haar leden in het verleden hebben ondernomen om het leren van incidenten te bevorderen, gespiegeld worden aan de inzichten uit de handreiking. Op die manier wordt inzichtelijk gemaakt wat deze nieuwe inzichten te bieden hebben en hoe ze kunnen bijdragen aan een groter leervermogen (wat zijn hierbij de barrières en de succesfactoren). Vervolgens gaan de deelnemers zelf aan de slag met de inzichten uit de handreiking door in kleine groepjes een praktijkcasus te behandelen. De bijeenkomst wordt afgesloten met een bespreking van de uitkomsten van de praktijkcasus en een gezamenlijke reflectie op de nieuw opgedane inzichten.

AANMELDEN/NADERE INFORMATIE

Aanmelden kan door een mail te sturen aan Hennie Holtman via holtman@votob.nl. Let op: er is slechts een beperkt aantal plaatsen beschikbaar, dus wilt u zeker zijn van een plek meld u dan z.s.m. aan. De workshop is primair bedoeld voor VOTOB-leden. Ook voor nadere informatie kunnen VOTOB-leden contact opnemen met Hennie Holtman.

 

FacebookTwitterLinkedIn