Nieuw en beter: herziene PGS 29 ziet het licht

Na langdurige en ingewikkelde discussies waarbij namens de tankopslagsector Margit Blok betrokken was, is half juli een geheel vernieuwde PGS 29 gepubliceerd. “In mijn ogen is het een duidelijke verbetering”, zegt Margit Blok (directeur HSE bij VTTI en voorzitter van de revisiecommissie).

PGS 29 is een publicatie uit de Publicatiereeks Gevaarlijke Stoffen die van toepassing is op inrichtingen met ten minste één verticale cilindrische bovengrondse stalen tank waarvan de bodem op een fundering rust. De richtlijn geldt gedurende de gehele levensfase van de tank. PGS 29 stelt regels voor de arbeidsveilige, milieuveilige en brandveilige opslag.

Gevolgen voor tankopslag
Blok: “In de oude PGS zocht je je een ongeluk, vloog je van het ene hoofdstuk naar het andere. De herziene PGS 29 is duidelijk en simpel. Alle overbodige elementen zijn eruit gehaald. Dat resulteert in een leesbaarder stuk waar je onderwerpen makkelijk in kunt vinden.”

Voor tankopslagbedrijven is PGS 29 inhoudelijk ook een duidelijke verbetering, zegt Hennie Holtman (milieuadviseur bij VOTOB). “Voor bestaande situaties is een vloeistofkerende tankputbodem niet meer het primaire uitgangspunt. Dit middelvoorschrift is vervangen door een doelvoorschrift, namelijk het voorkomen van een blijvende bodemverontreiniging. Dat betekent dat bedrijven aan de hand van een risicostudie zelf kunnen bepalen hoe ze op de meest efficiënte manier bodemverontreiniging kunnen tegengaan.”

Een ander belangrijk winstpunt is volgens Holtman dat de verplichting van een stationaire brandblusvoorziening is losgelaten. “Ook hier mogen bedrijven hun beheersings- en bestrijdingsmaatregelen op basis van een risicobenadering vaststellen. Voor sommige bedrijven betekent dat dat stationaire voorzieningen niet per definitie noodzakelijk zijn.”

Herzieningsproces
De nieuwe PGS 29 (2016) betreft een volledige revisie van de voorgaande PGS 29 (2008). Bij veel voorschriften is nu een toelichting gegeven. In het hoofdstuk veiligheidsmanagement is nu onderscheid gemaakt tussen Brzo-inrichtingen en ‘niet Brzo’-inrichtingen. In een bijlage zijn nu de inspectie- en onderhoudsprogramma’s nader beschreven.

De actualisatie van PGS 29 heeft enige tijd stilgelegen vanwege de impasse die was ontstaan rond een aantal knelpunten. Deze knelpunten zijn door de PGS-beheerorganisatie en onder regie van het ministerie Infrastructuur en Milieu opgepakt. 

“Het is echt een gemeenschappelijke inspanning geweest van de industrie en de overheid”, vindt Margit Blok. “Natuurlijk, er staan altijd dingen in waar de industrie niet blij mee is, maar over het geheel genomen is dit document een vooruitgang ten opzichte van de vorige PGS.” Naast Blok waren uit de tankopslagsector onder andere Harm Zweedijk, John Verduijn, Jean Luteijn en Frank Blaauw bij het herzieningsproces betrokken.

FacebookTwitterGoogle+LinkedIn
Meer Nieuws
Nieuws

Jaarlijkse Fetsa conferentie

De Fetsa, de Europese belangenbehartiger voor de tankopslag, organiseert elk jaar een conferentie met een beurs.

FacebookTwitterGoogle+LinkedIn
Nieuws

Wat hebben VOTOB en VOTOB Academy in 2017 allemaal ondernomen?

Er is veel gedaan voor en samen met, onze leden. Te veel om allemaal los te benoemen. In ons jaaroverzicht hebben wij daarom de highlights over 2017 opgenomen.

FacebookTwitterGoogle+LinkedIn
Nieuws | Veilig

Votob schept duidelijkheid in overvulbeveiliging

Er zijn verschillende configuraties die gebruikt worden om een onafhankelijke overvulbeveiliging te realiseren. Samen met I-SZW heeft Votob gewerkt aan een serie afbeeldingen die de juiste en onjuiste maatregelen tegen overvullen in beeld brengen.

“De vraag of een bedrijf een onafhankelijke overvulbeveiliging heeft, is niet simpelweg met ‘ja’ of ‘nee’ te beantwoorden”, zegt Hennie Holtman (adviseur milieu en veiligheid bij Votob). “Die beveiliging bestaat namelijk uit een samenspel van verschillende technische componenten. Er zijn verschillende configuraties die een juiste manier van overvulbeveiliging vormen.”

Tijdens een workshop bij het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid in 2016, kwam aan het licht dat er verschil van mening bestond tussen bedrijfsleven en inspectie over wat goede en onafhankelijke overvulbeveiliging precies inhoudt. Hennie Holtman: “Terwijl het bedrijf ervan overtuigd was de boel op orde te hebben, keurde de inspectie de overvulbeveiliging tóch af. Het leek me daarom goed om eens met een aantal mensen uit de tankopslag en een aantal van de inspectiediensten bij elkaar te gaan zitten om de verschillende configuraties door te spreken.”

Dit initiatief van Holtman leidde onlangs tot een visueel overzicht van alle technische methoden die gebruikt kunnen worden als ‘maatregelen tegen overvullen’. “Voordeel van dit overzicht is dat het in één oogopslag duidelijk is wat een goede manier van beveiligen is”, zegt Hennie Holtman. “Zo voorkomen we oeverloze discussies en zelfs rechtszaken. En bedrijven steken geen geld in beveiligingsmethoden die niet de goedkeuring van I-SZW hebben.”

Binnenkort zal het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid zélf ook een mail uitsturen aan de betrokken industriepartijen om hen te informeren over de nieuwe visuele handleiding voor overvulbeveiliging. In de zomer van dit jaar zal I-SZW van start gaan met een nieuw toezichtsproject gericht op de maatregelen tegen overvullen van opslagtanks.

FacebookTwitterGoogle+LinkedIn