Nieuw en beter: herziene PGS 29 ziet het licht

Na langdurige en ingewikkelde discussies waarbij namens de tankopslagsector Margit Blok betrokken was, is half juli een geheel vernieuwde PGS 29 gepubliceerd. “In mijn ogen is het een duidelijke verbetering”, zegt Margit Blok (directeur HSE bij VTTI en voorzitter van de revisiecommissie).

PGS 29 is een publicatie uit de Publicatiereeks Gevaarlijke Stoffen die van toepassing is op inrichtingen met ten minste één verticale cilindrische bovengrondse stalen tank waarvan de bodem op een fundering rust. De richtlijn geldt gedurende de gehele levensfase van de tank. PGS 29 stelt regels voor de arbeidsveilige, milieuveilige en brandveilige opslag.

Gevolgen voor tankopslag
Blok: “In de oude PGS zocht je je een ongeluk, vloog je van het ene hoofdstuk naar het andere. De herziene PGS 29 is duidelijk en simpel. Alle overbodige elementen zijn eruit gehaald. Dat resulteert in een leesbaarder stuk waar je onderwerpen makkelijk in kunt vinden.”

Voor tankopslagbedrijven is PGS 29 inhoudelijk ook een duidelijke verbetering, zegt Hennie Holtman (milieuadviseur bij VOTOB). “Voor bestaande situaties is een vloeistofkerende tankputbodem niet meer het primaire uitgangspunt. Dit middelvoorschrift is vervangen door een doelvoorschrift, namelijk het voorkomen van een blijvende bodemverontreiniging. Dat betekent dat bedrijven aan de hand van een risicostudie zelf kunnen bepalen hoe ze op de meest efficiënte manier bodemverontreiniging kunnen tegengaan.”

Een ander belangrijk winstpunt is volgens Holtman dat de verplichting van een stationaire brandblusvoorziening is losgelaten. “Ook hier mogen bedrijven hun beheersings- en bestrijdingsmaatregelen op basis van een risicobenadering vaststellen. Voor sommige bedrijven betekent dat dat stationaire voorzieningen niet per definitie noodzakelijk zijn.”

Herzieningsproces
De nieuwe PGS 29 (2016) betreft een volledige revisie van de voorgaande PGS 29 (2008). Bij veel voorschriften is nu een toelichting gegeven. In het hoofdstuk veiligheidsmanagement is nu onderscheid gemaakt tussen Brzo-inrichtingen en ‘niet Brzo’-inrichtingen. In een bijlage zijn nu de inspectie- en onderhoudsprogramma’s nader beschreven.

De actualisatie van PGS 29 heeft enige tijd stilgelegen vanwege de impasse die was ontstaan rond een aantal knelpunten. Deze knelpunten zijn door de PGS-beheerorganisatie en onder regie van het ministerie Infrastructuur en Milieu opgepakt. 

“Het is echt een gemeenschappelijke inspanning geweest van de industrie en de overheid”, vindt Margit Blok. “Natuurlijk, er staan altijd dingen in waar de industrie niet blij mee is, maar over het geheel genomen is dit document een vooruitgang ten opzichte van de vorige PGS.” Naast Blok waren uit de tankopslagsector onder andere Harm Zweedijk, John Verduijn, Jean Luteijn en Frank Blaauw bij het herzieningsproces betrokken.

FacebookTwitterGoogle+LinkedIn
Meer Nieuws
Nieuws

Wijzigingen in de regelgeving staan centraal op de CTGG-dag 2018

De Commissie Transport Gevaarlijke Goederen (CTGG) en Gevaarlijke Lading/Sdu organiseren op 30 november 2018 de jaarlijkse CTGG-dag.

FacebookTwitterGoogle+LinkedIn
Nieuws

Cybermeldpunt Rotterdamse haven

De Rotterdamse haven heeft een cybermeldpunt ingesteld.

Nieuws | Veilig

VOTOB Training Incidentenonderzoek

VOTOB wil haar leden ondersteunen op het gebied van veiligheid en biedt aan VOTOB-leden een TRAINING INCIDENTENONDERZOEK aan.

FacebookTwitterGoogle+LinkedIn