Ook inspecties bekijken mindware

Bij de BRZO-inspecties in de regio Rijnmond lopen dit jaar twee inspecteurs mee die zich in het bijzonder verdiepen in de veiligheidscultuur van een bedrijf. Tankopslagbedrijf LBC was één van de bedrijven die op deze manier onder de loep werd genomen. Volgens Hans Bachofner, operations manager bij LBC Tank Terminals was het “zeker geen ongemakkelijke ervaring.”

Hans Bachofner die de ‘cultuur-inspectie’ in april van dit jaar meemaakte, kijkt er redelijk positief op terug. “Via interviews en vragenlijsten werd door een inspecteur het cultuurbewustzijn op ons bedrijf gemeten. Daarna volgde een open discussie met een groepje medewerkers van verschillende afdelingen. Ik moet zeggen dat er best wel leuke onderwerpen over tafel zijn gegaan; dingen waar we iets mee konden.” Voor LBC was het een leerproces, hoe de inspectiediensten er in de toekomst mee om zullen gaan, blijft nog een beetje onduidelijk.

Discussie stimuleren en beoordelen
Net zoals de aandacht voor mindware in de Safety Maturity Tool voor de hand ligt, erkennen inspectiediensten ook dat veiligheidscultuur cruciaal is voor het bereiken van een goed veiligheidsniveau in een bedrijf. Er lopen twee parallelle trajecten, vertelt Sjoerd Post van DCMR: “Enerzijds proberen we in de regio Rotterdam Rijnmond de discussie over veiligheidscultuur te stimuleren. Het bezoek aan LBC maakte daar onderdeel van uit. Anderzijds willen we veiligheidscultuur een belangrijker plek geven in onze inspectiemethode. Dan gaat het echt om beoordelen.”

DCMR geeft aan dat aandacht voor veiligheidscultuur in de inspecties “een gedifferentieerde toezichtsaanpak mogelijk maakt, afhankelijk van veiligheidscultuur en naleving; vanuit de gedacht dat een goede cultuur loont.” Oftewel: een bedrijf dat goed scoort op het gebied van veiligheidscultuur, software en hardware, zal in de toekomst mogelijk een mindere inspectiedruk gaan ervaren. Op dit moment bevindt de ‘cultuur-inspectie’ zich nog in een testfase.

Nu nog in de testfase
Met een blik op de website van BRZO+ wordt de denkrichting van de inspectie wel duidelijk: op basis van de pilot ontwikkelt BRZO+ een ‘inschattingsinstrument veiligheidscultuur’ waarmee alle inspecteurs de veiligheidscultuur bij bedrijven kunnen beoordelen. Het is de bedoeling dat de ‘cultuur-scores’ vervolgens een onderdeel worden van de zogenaamde risico-gebaseerde inspectie. Sjoerd Post van DCMR vat het als volgt samen: “Het idee is dat we méér inspectie-effort zullen toepassen bij bedrijven die minder goed scoren op veiligheidscultuur.”

FacebookTwitterGoogle+LinkedIn
Meer Nieuws
Nieuws | Veilig

Nieuw verdrag internationaal spoorwegvervoer

Per 1 januari 2019 zijn er nieuwe wijzigingen doorgevoerd in het verdrag voor het internationaal spoorwegvervoer.

FacebookTwitterGoogle+LinkedIn
Nieuws

Meld u nu aan voor de Jaarlijkse FETSA conferentie

FETSA, de Europese belangenbehartiger voor de tankopslag, organiseert elk jaar een conferentie met een beurs.

FacebookTwitterGoogle+LinkedIn
Nieuws | Veilig

Nieuwe regels voor werken met verontreinigde grond

De CROW richtlijn geeft bedrijven handvatten om de risico’s van blootstelling aan stoffen tijdens het werken met of in verontreinigde bodem te onderzoeken. Onlangs is de CROW132 vervangen door de CROW400.

Anders dan de oude richtlijn, geeft CROW400 veel minder invulling aan de beheersmaatregelen die bedrijven moeten nemen. Zo worden er geen bindende veiligheids-maatregelen meer voorgeschreven. Bedrijven moeten voor elk project zelf maatregelen ‘op maat’ bepalen op basis van het actuele risico. 

De Inspectie I-SZW heeft aangegeven niet zozeer uit te gaan van de CROW400, maar te toetsen of het werk veilig wordt uitgevoerd.

In het stuk ‘Basisinspectiemodule Werken in verontreinigde grond’ van de inspectie SZW kunt u een en ander nalezen.

FacebookTwitterGoogle+LinkedIn