VOTOB Academy: novum in opleidingsland

Op 17 november heeft de Vereniging van Nederlandse Tankopslagbedrijven (VOTOB) de VOTOB Academy gelanceerd. De VOTOB Academy omvat zelf ontwikkelde vakopleidingen met een officieel mbo-diploma. “Een unieke combinatie”, aldus VOTOB-directeur Sandra de Bont. “Voor zover ik weet is er geen enkele andere brancheorganisatie die dit gedaan heeft.”

Nog geen half jaar nadat binnen de VOTOB het besluit viel om gezamenlijk een eigen opleiding te creëren, is de VOTOB Academy nu online. De Bont: “Dat is vooral te danken aan de grote betrokkenheid van onze leden, de tankopslagbedrijven zelf. Zij hebben de inhoud van de opleiding aangeleverd. Samen met onderwijsontwikkelaar Litop en met het ROC Aventus is de opleiding verder vormgegeven.”

Nog voor de lancering van de opleiding op 17 november, kwamen er al inschrijvingsverzoeken bij VOTOB binnen: 45 cursisten hebben al interesse getoond in een volledige opleiding; 33 mensen willen een module gaan volgen en 65 mensen losse lessen over tankopslag.

Waarom een eigen opleiding?

Werknemers in de tankopslag blijven gemiddeld lange tijd voor dezelfde werkgever werken. Dat maakt het belang van bijscholing extra groot. Simone van Wilgen (adviseur arbeid en onderwijs, VOTOB): “Dat ze moeten blijven leren, staat als een paal boven water. Maar hoe kun je de lesstof op een zo leuk mogelijke manier aanbieden?” Het resultaat is een online leeromgeving met veel beeld en filmpjes. VOTOB Academy biedt een goede mix tussen praktijk en theorie: in de praktijkopdrachten worden cursisten met een GoPro op hun hoofd op pad gestuurd om opdrachten uit te voeren.

“We hebben ook goedkeuring gekregen voor een keuzedeel tankopslag van de Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven”, zegt Van Wilgen. “Dat is heel goed nieuws want dat betekent dat de kwaliteitseisen voor verschillende lessen tankopslag nu worden vastgelegd en dat het keuzedeel onderdeel kan worden van diverse mbo-opleidingen. Elk ROC kan het keuzedeel in de toekomst in principe gaan aanbieden.”