Vopak gaat virtueel

Bij Vopak zijn drones meer dan leuke ‘toys for boys’. Jos Hoefnagel (management trainee bij Vopak) onderzoekt samen met zijn collega’s van het Vopak Innovation Lab de toepassingen van drones en virtual reality voor het tankopslagbedrijf.

“We passen het echt toe, vooral voor inwendige inspecties van de binnenwanden van de tanks”, vertelt Hoefnagel enthousiast. “Het voordeel van inspecties met drones is dat je veel beeldmateriaal met zeer hoge resolutie krijgt. Dat beeldmateriaal kun je dan over de loop van de jaren met elkaar vergelijken en zo de allerkleinste veranderingen op het spoor komen.”

Hoefnagel: “Het vliegen in een tank blijft een uitdaging, omdat je geen gps-signaal hebt en dus op een andere manier met de drone moet communiceren. Dit kan onder andere door middel van een laserbaken.” Bijkomend voordeel is dat er geen steigers of alpinisten aan de inspecties te pas komen. Daarmee wordt het risico op incidenten verder teruggedrongen. Inspectie met drones is dus niet alleen preciezer, maar ook veiliger.

Bolvormige drone
Vopak experimenteerde laatst met het gebruik van een bolvormige drone, die in staat is om in de smalle holle tussenwand van een tank te vliegen waarbij tegen de wanden botsen geen probleem is, de drone zit in een soort voetbal. “Dat project bevindt zich nu in de testfase. We gaan nu naar de ‘proof of concept’ en de volgende stap is dan het uitrollen van deze technologie over Vopak-vestigingen in de hele wereld.”

Jos Hoefnagel is momenteel management trainee bij Vopak, en hij heeft een achtergrond als technisch bestuurskundige aan de TU Delft. De trainees kregen bij Vopak de opdracht mee om nieuwe veiligheidsoplossingen te verzinnen, iets waar Hoefnagel zich met volle energie op gestort heeft.

Leren door te spelen
Naast het toepassen van drones denkt hij ook na over virtual reality (VR) op de terminal. “Ons idee was om VR te gebruiken om operators te trainen. We hebben een VR-tour over de terminal afgerond en zijn die nu aan het uitproberen.” De operators moeten met een VR-bril virtueel over de terminal ‘lopen’ en komen daarbij allerlei fictieve ‘gevaarlijke situaties’ tegen. Jos Hoefnagel: “Het idee is dat je mensen zo voorbereidt op de real deal. Het wordt bovendien echt gewaardeerd door de medewerkers, het is learning by gaming.”

Maar de virtual reality-tour is meer dan een trainingstool: Vopak gebruikt de gegevens die de tour genereert om te kijken welke fictieve gevaarlijke situaties het makkelijkst aan de aandacht van medewerkers ontsnappen. Vervolgens kan hier extra aandacht aan worden geschonken.

FacebookTwitterGoogle+LinkedIn
Meer Nieuws
Nieuws | Veilig

Nieuw verdrag internationaal spoorwegvervoer

Per 1 januari 2019 zijn er nieuwe wijzigingen doorgevoerd in het verdrag voor het internationaal spoorwegvervoer.

FacebookTwitterGoogle+LinkedIn
Nieuws

Meld u nu aan voor de Jaarlijkse FETSA conferentie

FETSA, de Europese belangenbehartiger voor de tankopslag, organiseert elk jaar een conferentie met een beurs.

FacebookTwitterGoogle+LinkedIn
Nieuws | Veilig

Nieuwe regels voor werken met verontreinigde grond

De CROW richtlijn geeft bedrijven handvatten om de risico’s van blootstelling aan stoffen tijdens het werken met of in verontreinigde bodem te onderzoeken. Onlangs is de CROW132 vervangen door de CROW400.

Anders dan de oude richtlijn, geeft CROW400 veel minder invulling aan de beheersmaatregelen die bedrijven moeten nemen. Zo worden er geen bindende veiligheids-maatregelen meer voorgeschreven. Bedrijven moeten voor elk project zelf maatregelen ‘op maat’ bepalen op basis van het actuele risico. 

De Inspectie I-SZW heeft aangegeven niet zozeer uit te gaan van de CROW400, maar te toetsen of het werk veilig wordt uitgevoerd.

In het stuk ‘Basisinspectiemodule Werken in verontreinigde grond’ van de inspectie SZW kunt u een en ander nalezen.

FacebookTwitterGoogle+LinkedIn