Vopak gaat virtueel

Bij Vopak zijn drones meer dan leuke ‘toys for boys’. Jos Hoefnagel (management trainee bij Vopak) onderzoekt samen met zijn collega’s van het Vopak Innovation Lab de toepassingen van drones en virtual reality voor het tankopslagbedrijf.

“We passen het echt toe, vooral voor inwendige inspecties van de binnenwanden van de tanks”, vertelt Hoefnagel enthousiast. “Het voordeel van inspecties met drones is dat je veel beeldmateriaal met zeer hoge resolutie krijgt. Dat beeldmateriaal kun je dan over de loop van de jaren met elkaar vergelijken en zo de allerkleinste veranderingen op het spoor komen.”

Hoefnagel: “Het vliegen in een tank blijft een uitdaging, omdat je geen gps-signaal hebt en dus op een andere manier met de drone moet communiceren. Dit kan onder andere door middel van een laserbaken.” Bijkomend voordeel is dat er geen steigers of alpinisten aan de inspecties te pas komen. Daarmee wordt het risico op incidenten verder teruggedrongen. Inspectie met drones is dus niet alleen preciezer, maar ook veiliger.

Bolvormige drone
Vopak experimenteerde laatst met het gebruik van een bolvormige drone, die in staat is om in de smalle holle tussenwand van een tank te vliegen waarbij tegen de wanden botsen geen probleem is, de drone zit in een soort voetbal. “Dat project bevindt zich nu in de testfase. We gaan nu naar de ‘proof of concept’ en de volgende stap is dan het uitrollen van deze technologie over Vopak-vestigingen in de hele wereld.”

Jos Hoefnagel is momenteel management trainee bij Vopak, en hij heeft een achtergrond als technisch bestuurskundige aan de TU Delft. De trainees kregen bij Vopak de opdracht mee om nieuwe veiligheidsoplossingen te verzinnen, iets waar Hoefnagel zich met volle energie op gestort heeft.

Leren door te spelen
Naast het toepassen van drones denkt hij ook na over virtual reality (VR) op de terminal. “Ons idee was om VR te gebruiken om operators te trainen. We hebben een VR-tour over de terminal afgerond en zijn die nu aan het uitproberen.” De operators moeten met een VR-bril virtueel over de terminal ‘lopen’ en komen daarbij allerlei fictieve ‘gevaarlijke situaties’ tegen. Jos Hoefnagel: “Het idee is dat je mensen zo voorbereidt op de real deal. Het wordt bovendien echt gewaardeerd door de medewerkers, het is learning by gaming.”

Maar de virtual reality-tour is meer dan een trainingstool: Vopak gebruikt de gegevens die de tour genereert om te kijken welke fictieve gevaarlijke situaties het makkelijkst aan de aandacht van medewerkers ontsnappen. Vervolgens kan hier extra aandacht aan worden geschonken.

FacebookTwitterGoogle+LinkedIn
Meer Nieuws
Nieuws

Jaarlijkse Fetsa conferentie

De Fetsa, de Europese belangenbehartiger voor de tankopslag, organiseert elk jaar een conferentie met een beurs.

FacebookTwitterGoogle+LinkedIn
Nieuws

Wat hebben VOTOB en VOTOB Academy in 2017 allemaal ondernomen?

Er is veel gedaan voor en samen met, onze leden. Te veel om allemaal los te benoemen. In ons jaaroverzicht hebben wij daarom de highlights over 2017 opgenomen.

FacebookTwitterGoogle+LinkedIn
Nieuws | Veilig

Votob schept duidelijkheid in overvulbeveiliging

Er zijn verschillende configuraties die gebruikt worden om een onafhankelijke overvulbeveiliging te realiseren. Samen met I-SZW heeft Votob gewerkt aan een serie afbeeldingen die de juiste en onjuiste maatregelen tegen overvullen in beeld brengen.

“De vraag of een bedrijf een onafhankelijke overvulbeveiliging heeft, is niet simpelweg met ‘ja’ of ‘nee’ te beantwoorden”, zegt Hennie Holtman (adviseur milieu en veiligheid bij Votob). “Die beveiliging bestaat namelijk uit een samenspel van verschillende technische componenten. Er zijn verschillende configuraties die een juiste manier van overvulbeveiliging vormen.”

Tijdens een workshop bij het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid in 2016, kwam aan het licht dat er verschil van mening bestond tussen bedrijfsleven en inspectie over wat goede en onafhankelijke overvulbeveiliging precies inhoudt. Hennie Holtman: “Terwijl het bedrijf ervan overtuigd was de boel op orde te hebben, keurde de inspectie de overvulbeveiliging tóch af. Het leek me daarom goed om eens met een aantal mensen uit de tankopslag en een aantal van de inspectiediensten bij elkaar te gaan zitten om de verschillende configuraties door te spreken.”

Dit initiatief van Holtman leidde onlangs tot een visueel overzicht van alle technische methoden die gebruikt kunnen worden als ‘maatregelen tegen overvullen’. “Voordeel van dit overzicht is dat het in één oogopslag duidelijk is wat een goede manier van beveiligen is”, zegt Hennie Holtman. “Zo voorkomen we oeverloze discussies en zelfs rechtszaken. En bedrijven steken geen geld in beveiligingsmethoden die niet de goedkeuring van I-SZW hebben.”

Binnenkort zal het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid zélf ook een mail uitsturen aan de betrokken industriepartijen om hen te informeren over de nieuwe visuele handleiding voor overvulbeveiliging. In de zomer van dit jaar zal I-SZW van start gaan met een nieuw toezichtsproject gericht op de maatregelen tegen overvullen van opslagtanks.

FacebookTwitterGoogle+LinkedIn