Joop Atsma: transparantie belangrijk

“De tankopslag heeft me echt verrast.” Voormalig milieu-bewindsman Joop Atsma vond de sector voorheen nogal ‘naar binnen gekeerd’; nu is hij gegrepen door de drive en de dynamiek van de tankopslagbedrijven.

Sinds januari 2014 is oud milieu-staatssecretaris Joop Atsma het gezicht van VOTOB. Volgens de werkgeversvoorman Wientjes was hij de ideale staatssecretaris, omdat hij niet alleen aan milieu, maar ook aan ondernemers dacht. Na enkele maanden als VOTOB-voorzitter is Atsma vooral onder de indruk van de betekenis van de sector voor de Nederlandse economie. “De tankopslag is bij het bredere publiek minder bekend, maar is van enorm belang. Ik zie het als mijn rol om dit belang beter duidelijk te maken.”

Joop Atsma is tegelijk verrast over de drive en de bevlogenheid die hij bij de VOTOB-leden aantrof. “Ik was erg verrast over wat de VOTOB-leden op poten hebben gezet, met de Safety Maturity Tool en andere tools om duurzaamheid en de veiligheid te vergroten. Dat was toch anders dan ik verwacht had. Als staatssecretaris van Milieu had ik de indruk dat de sector erg naar binnen gekeerd was. Door de gebeurtenissen in 2012 moest de sector wel naar buiten treden, aangezien de VOTOB-bedrijven onder een vergrootglas kwamen te liggen.”

Graag wat variatie
In de media werd er kritisch gereageerd op Atsma’s overstap naar VOTOB. De draai van milieu-staatssecretaris naar vertegenwoordiger van de tankopslag zou volgens sommigen te groot zijn. “Jammer”, vond Joop Atsma dit. “Maar eigenlijk was er maar heel weinig kritiek. De mensen vanuit het Ministerie van Infrastructuur en Milieu, de uitvoerende diensten en vanuit de veiligheidsregio reageerden juist heel positief.”

Atsma is niet voor één gat te vangen. Behalve voor de tankopslag is hij actief voor ‘De Lotto’, voor het ijsstadion Thialf in Heerenveen en voor het Productschap Vee en Vlees. Lopen al die functies niet té ver uiteen? Joop Atsma: “Ik heb altijd gezegd dat ik me niet op één sector of branche wilde oriënteren. Dat heb ik in het verleden trouwens ook nooit gedaan. Ik houd gewoon van die variatie; ik ben geboeid door verschillende onderwerpen.”

Atsma vervolgt: “Het Productschap Vee en Vlees is overigens wel een beetje vergelijkbaar met VOTOB: de branche heeft met soortgelijke problemen te maken. Ik zat laatst bij Tjibbe Joustra (de voorzitter van de Onderzoeksraad voor Veiligheid) en we konden gelijk van het onderzoek naar Odfjell naar het onderzoek in de vleessector overstappen. Er zijn zeker parallellen aan te wijzen: in beide sectoren wordt transparantie steeds belangrijker. Zowel in de tankopslag als in de slachterijen geldt dat het vertrouwen bij de toezichthouder en bij de burger moet worden verstevigd en dat transparantie de weg daar naartoe is.”

Voorkomen van geuroverlast
Omdat Joop Atsma een netwerker pur sang is, gaat het werk voor VOTOB ook in de weekenden gewoon door. “Afgelopen weekend sprak ik nog met Steven Lak, de voorzitter van Deltalinqs, over hoe we de sector positiever zouden kunnen profileren. De sector is namelijk niet alleen naar binnen gericht; een aantal politieke partijen zien de tankopslag liever gaan dan komen. Bedrijven moeten daar oog voor hebben, daarop inspelen. We moeten nóg duidelijker maken wie we zijn en wat de betekenis van de sector is.”

Als milieu-staatssecretaris stond Atsma erom bekend dat hij vond dat het bedrijfsleven de trekker moest zijn van het duurzaamheidsbeleid. Zal hij deze lijn als voorzitter van VOTOB verder uitvoeren? “De hele discussie rondom het ontgassen is een goed voorbeeld van de proactieve koers van de sector. Sommige leden hebben recent het idee geopperd om e-noses (elektronische neuzen) te introduceren om geuroverlast tegen de gaan. Daarmee laten we zien dat het niet alleen bij goede voornemens blijft.”

“Tegelijkertijd kun je nog zover vooroplopen; het beeld bij de buitenwacht zal altijd bepaald worden door degenen die achterblijven”, weet Atsma. “De tankopslag heeft er belang bij dat de bedrijven die niet voorop lopen, uiteindelijk ook meekomen. Mede dankzij de Safety Maturity Tool worden in dat opzicht enorme stappen gezet.”

FacebookTwitterGoogle+LinkedIn
Meer Nieuws
Nieuws | Veilig

Voorbereiden op inspecties: duurzaam onderhouden van passieve brandbeveiligingssystemen

Brzo-inspecteurs van de veiligheidsregio’s zullen tijdens hun inspecties in 2019 zich in het bijzonder richten op het duurzaam onderhouden van ‘passieve’ brandbeveiligingssystemen. Ter voorbereiding hierop heeft het  LEC-BrandweerBrzo  hiervoor  een  handreiking opgesteld (zie ook ons eerdere nieuwsbericht hierover).
Op verzoek van de brandweer maken wij u attent op de 1-daagse training Passieve Brandbeveiliging van H2K en Marsh. Nadere informatie hierover leest u hier.

FacebookTwitterGoogle+LinkedIn
Nieuws | Geen categorie | Veilig

Minisymposium Zeer Zorgwekkende Stoffen: 10 april 2019

Op woensdag 10 april organiseert het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat tezamen met VNO-NCW, waar VOTOB lid van is,  een mini-symposium met als thema: Zeer Zorgwekkende Stoffen (ZZS).

TIJD: 13.00 – 17.00 uur

LOCATIE:

VNO NCW
Bezuidenhoutseweg 112
2594 AV  DEN HAAG

PROGRAMMA:

13.00 uur – ontvangst
13.30 uur – opening door Joris van der Voet 1
13.45 uur – presentaties 2
15.00 uur – pauze 3
15.30 uur – paneldiscussie 4
16.30 uur – napraten en borrel

AANMELDEN: voor 1 april 2019, via minisymposiumstoffen@minienm.nl.

 


 

1. Dagvoorzitter – Directie Omgevingsveiligheid en Milieurisico’s

2. Diverse presentaties:

Laatste beleidsontwikkelingen zeer zorgwekkende stoffen (ZZS) door: Heddy Lindeijer-Schoof van de Directie Omgevingsveiligheid en Milieurisico’s, Min IenW

Gevolgen van ZZS voor de gezondheid: human biomonitoring door Greet Schoeters, coördinator HBM4EU programma VITO 

Praktijkervaringen met ZZS-beleid en omgaan met pZZS door Raúl Zweevel van ExxonMobil

ZZS in relatie tot afvalstromen door Loek Knijff van de Directie Duurzame Leefomgeving en Circulaire Economie, Min IenW 

Dilemma’s bij ZZS in afvalstromen door Jakob Huisman van SUEZ Recycling and Recovery Netherlands3.

3. Tijdens de pauze is de stand van REACH en CLP Helpdesk van het RIVM geopend

4. Aan de hand van stellingen wordt met de zaal gediscussieerd met de bovenstaande sprekers

FacebookTwitterGoogle+LinkedIn
Nieuws | Veilig

Nieuw verdrag internationaal spoorwegvervoer

Per 1 januari 2019 zijn er nieuwe wijzigingen doorgevoerd in het verdrag voor het internationaal spoorwegvervoer.

FacebookTwitterGoogle+LinkedIn