Minerale oliën snelste groeiers in 2030

Van welk toekomstscenario je ook uitgaat, de op- en overslag van natte bulk blijft een groeimarkt. Dat staat te lezen in het strategiestuk Port Compass, de havenvisie voor 2030 die door het Havenbedrijf Rotterdam samen met de gemeente Rotterdam, diverse Ministeries en Deltalinqs is opgesteld.

Om de economische ontwikkelingen telkens een stap voor te kunnen zijn, moet je je verdiepen in trends en scenario’s. Gaat de olieprijs door het plafond of juist niet? Hoe ontwikkelen de grootste concurrenten van de Rotterdamse haven zich? Wat betekenen veranderingen in mondiale goederenstromen voor de haven?

Het strategiestuk onderzoekt eerst alle trends die raken aan het havenindustrieel complex en schetst vervolgens twee visies: de haven als ‘Global Hub’ en als ‘Europe’s Industrial Cluster’. De belangrijkste trends zijn volgens het Port Compass: de verschuiving van het zwaartepunt van de wereldeconomie, grondstoffenschaarste, internationalisering van de arbeidsmarkt, schaalvergroting van transportmiddelen, integratie van logistieke ketens, slimmere ICT systemen, en een veranderende brandstofmix in Europa.

Naar 750 miljoen ton overslag
Voor de overslag wordt verwacht dat in 2015 de grens van 500 miljoen ton bereikt zal worden. “Dit maakt dat het Havenbedrijf en het havenbedrijfsleven de overtuiging hebben dat de haven zich moet voorbereiden op een overslag van 675 tot 750 miljoen ton in 2030.” Nat massagoed blijft voor de Rotterdamse haven een belangrijke groeimarkt.

“De positionering van Rotterdam in het nat massagoed blijft ongewijzigd sterk: voor ruwe olie blijft de hub-positie onaangetast door het bestaande pijpleidingennetwerk (naar onder andere Antwerpen, Moerdijk en het Ruhrgebied) gecombineerd met de diepgang en opslagcapaciteit in Rotterdam. Minerale olieproducten hebben de grootste groeipotentie.” Dit heeft alles te maken met de toekomstige Shtandart Terminal, die vanaf eind 2016 als hub voor opslag en doorvoer van Oeral ruwe olie en olieproducten zal fungeren.

De verladers (zowel de verschepers als de ontvangers) worden volgens het Port Compass steeds belangrijker. “Grote verladers gaan meer en meer hun stempel drukken op de logistieke keten. Stuwende factoren hierachter zijn efficiëntie en kosten, maar vooral ook betrouwbaarheid en duurzaamheid. Verladers kijken naar de kwaliteit en de kosten van de totale logistieke keten en niet alleen naar het maritieme gedeelte.”

Global Hub, dus opslag
Uit het Port Compass spreken twee belangrijke ambities: Rotterdam wil in 2030 een Global Hub worden voor container-, brandstof- en energiestromen en Rotterdam wil tegelijk Europa’s grootste industriële complex worden. De ‘Global Hub’-doelstelling heeft natuurlijk belangrijke consequenties voor de tankopslag.

Het rapport voorziet dat de groei van intermodaal vervoer ervoor gaat zorgen dat de schaarse ruimte in de Rotterdamse haven beter benut kan gaan worden. “Inland hubs vanwaar de lading naar kleinere intermodale terminals wordt getransporteerd, gaan zich ontwikkelen als een toegangspoort voor de haven.”

Om de ambities waar te kunnen maken, moet de haven echter meer ruimte gaan bieden. Ruimte voor groei in het aantal containers, voor ontwikkelingen in het energiecluster, voor de ontwikkeling van Rotterdam Fuel Hub, voor stadshavens en voor het petrochemisch cluster. En tot slot: “Het tempo van plan- en besluitvorming moet omhoog, bij alle partijen. Versnellen is het credo als het gaat om de realisatie van deze visie.”

FacebookTwitterGoogle+LinkedIn
Meer Nieuws
Nieuws

Jaarlijkse Fetsa conferentie

De Fetsa, de Europese belangenbehartiger voor de tankopslag, organiseert elk jaar een conferentie met een beurs.

FacebookTwitterGoogle+LinkedIn
Nieuws

Wat hebben VOTOB en VOTOB Academy in 2017 allemaal ondernomen?

Er is veel gedaan voor en samen met, onze leden. Te veel om allemaal los te benoemen. In ons jaaroverzicht hebben wij daarom de highlights over 2017 opgenomen.

FacebookTwitterGoogle+LinkedIn
Nieuws | Veilig

Votob schept duidelijkheid in overvulbeveiliging

Er zijn verschillende configuraties die gebruikt worden om een onafhankelijke overvulbeveiliging te realiseren. Samen met I-SZW heeft Votob gewerkt aan een serie afbeeldingen die de juiste en onjuiste maatregelen tegen overvullen in beeld brengen.

“De vraag of een bedrijf een onafhankelijke overvulbeveiliging heeft, is niet simpelweg met ‘ja’ of ‘nee’ te beantwoorden”, zegt Hennie Holtman (adviseur milieu en veiligheid bij Votob). “Die beveiliging bestaat namelijk uit een samenspel van verschillende technische componenten. Er zijn verschillende configuraties die een juiste manier van overvulbeveiliging vormen.”

Tijdens een workshop bij het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid in 2016, kwam aan het licht dat er verschil van mening bestond tussen bedrijfsleven en inspectie over wat goede en onafhankelijke overvulbeveiliging precies inhoudt. Hennie Holtman: “Terwijl het bedrijf ervan overtuigd was de boel op orde te hebben, keurde de inspectie de overvulbeveiliging tóch af. Het leek me daarom goed om eens met een aantal mensen uit de tankopslag en een aantal van de inspectiediensten bij elkaar te gaan zitten om de verschillende configuraties door te spreken.”

Dit initiatief van Holtman leidde onlangs tot een visueel overzicht van alle technische methoden die gebruikt kunnen worden als ‘maatregelen tegen overvullen’. “Voordeel van dit overzicht is dat het in één oogopslag duidelijk is wat een goede manier van beveiligen is”, zegt Hennie Holtman. “Zo voorkomen we oeverloze discussies en zelfs rechtszaken. En bedrijven steken geen geld in beveiligingsmethoden die niet de goedkeuring van I-SZW hebben.”

Binnenkort zal het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid zélf ook een mail uitsturen aan de betrokken industriepartijen om hen te informeren over de nieuwe visuele handleiding voor overvulbeveiliging. In de zomer van dit jaar zal I-SZW van start gaan met een nieuw toezichtsproject gericht op de maatregelen tegen overvullen van opslagtanks.

FacebookTwitterGoogle+LinkedIn