Nieuwe IMO-wetgeving persistent floaters

Per 1 januari 2021 wordt de nieuwe IMO-wetgeving van kracht inzake persistent floaters. Dit heeft gevolgen voor diverse partijen. Schepen die producten gelost hebben met een bepaald kenmerk* moeten namelijk per 1 januari a.s. pre-washen in de haven van lossen. Ook het waswater moet in deze haven worden ingeleverd.

Om alle betrokken partijen te informeren over hun verplichtingen, heeft het Havenbedrijf Rotterdam samen met een aantal andere partijen, waaronder VOTOB, een flyer en een flow chart opgesteld. In de flyer wordt voor de verschillende partijen (zoals handelaren, leidinggevenden, agentschappen, terminals en de haven van Rotterdam) aangegeven wat zij kunnen/moeten doen. In de flow chart worden de te volgen stappen in de verschillende situaties aangegeven. Beide stukken kunnen breed gedeeld worden.

Flyer Havenbedrijf Rotterdam 
Flow chart Havenbedrijf Rotterdam 

*In de pdf zijn alle persistent floaters met een gele arcering aangegeven.

FacebookTwitterLinkedIn
Meer Nieuws
Nieuws

NIEUWSBRIEF VEILIGHEID VOOROP

Veiligheid Voorop geeft enkele malen per jaar een nieuwsbrief uit. Hierin leest u de laatste stand van zaken over activiteiten waar Veiligheid Voorop bij betrokken is.

FacebookTwitterLinkedIn
Nieuws | Veilig

VOORKOM STORAGE SPOOFING

Het speelt helaas al een tijdje storage spoofing of te wel terminal spoofing. Via allerlei oplichtings-manieren wordt er getracht om niet-bestaande opslagcapaciteit te verkopen of om nepvoorraden van grondstoffen en materialen te verkopen die zogenaamd opgeslagen zijn in terminals. Dit gebeurt o.a. door vervalsing van websites van bestaande terminals. Graag maken wij u hierop attent en geven een aantal tips waarmee dit mogelijk voorkomen kan worden.

Fraude voorkomen

Ferm Rotterdam is opgericht om de weerbaarheid te vergroten tegen digitale verstoringen in de Rotterdamse Haven en heeft een specifieke focus op preventie. Van daaruit hebben zij een lijst opgesteld waarop de bij hen bekende ‘valse’ websites zijn vermeld. Bij twijfel of een website legitiem is, check dan deze lijst: ferm-rotterdam.nl/blacklist. Heeft u zelf een valse website ontdekt, meld dit via contact@ferm-rotterdam.nl zodat deze toegevoegd kan worden aan de lijst. Ook tips en/of ervaringen kunnen daar gedeeld worden.

Daarnaast heeft het Havenbedrijf Rotterdam een brochure met facts en figures, waarin alle bestaande bedrijven en terminals zijn opgenomen, waarmee de legitimiteit van het aanbod te checken is. Bij de Amsterdamse haven kan dit gecheckt worden via Portle.

Doelgroep fraude

De doelgroep van deze variant van fraude zijn de (inter)nationale bedrijven die in het havengebied opslag hebben óf zoeken en alle potentiële kopers van de handel, die onder valse voorwendselen vanuit die terminals aangeboden wordt, maar in de praktijk niet blijkt te bestaan.

Nadere informatie

Voor meer informatie en tips rondom storage spoofing kijk op de site van Ferm Rotterdam.

 

FacebookTwitterLinkedIn
Nieuws

VOTOB-LEDEN MAKEN AFSPRAKEN OVER MAATSCHAPPELIJK VERANTWOORD ONDERNEMEN

Onlangs hebben VOTOB-leden afgesproken dat ze extra aandacht gaan besteden aan mogelijke risico’s die gepaard gaan met hun handelen en dat zij maatschappelijk verantwoord ondernemen een nog prominentere plaats geven.

OESO-richtlijnen

Vanzelfsprekend hebben de tankopslagbedrijven voldoende beleid op het gebied van veiligheid, milieu en klimaat. Daarnaast hebben de meeste bedrijven ook speciaal beleid ten aanzien van maatschappelijk verantwoord ondernemen, ook op andere vlakken. Maar heel specifiek is nu afgesproken dat de VOTOB-leden de inter-nationale OESO-richtlijnen die hiervoor bestaan, zullen gaan onderschrijven. Die richtlijnen geven aan wat de Nederlandse overheid van bedrijven verwacht op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) bij internationaal zakendoen. De OESO-richtlijnen bieden hand-vatten voor bedrijven om met kwesties om te gaan zoals ketenverantwoordelijkheid, mensen-rechten, kinderarbeid, milieu en corruptie.

Vervolg: taskforce IMVO en meerjarenplan

VOTOB heeft samen met haar leden een taskforce opgezet om hier beleid voor op te stellen en heeft dit onderwerp ook opgenomen in haar eigen meerjarenplan.  Want  natuurlijk begint het werk pas met de onderschrijving van die OESO-richtlijnen. Heel concreet is er nu bijvoorbeeld afgesproken dat  de terminals hun eigen beleid extra zullen gaan scannen op mogelijke risico’s op de gebieden zoals hierboven genoemd. Dit zullen ze doen door middel van de door OESO aangeraden due diligence aanpak. Verder zullen ze actief kennis en kunde op dit gebied met elkaar te delen. Zo zal VOTOB het onderwerp op gezette tijden agenderen, zal het haar leden vragen hun ervaringen te delen en zal het kijken waar leden positief kunnen worden geprikkeld door het uitnodigen van externe deskundigen. Die kennis en kunde zal verder uiteraard ook voorbij de sector worden gedeeld. Het plan is dat mede te doen met behulp van een praktische handleiding die de sector ten aanzien van dit onderwerp wil opstellen.

Meer informatie

Voor meer informatie rondom dit onderwerp kunt u contact opnemen met VOTOB via info@votob.nl.

 

FacebookTwitterLinkedIn