Nieuwsbrief Veiligheid Voorop

Veiligheid Voorop geeft enkele malen per jaar een nieuwsbrief uit. Hierin leest u de laatste stand van zaken over activiteiten waar Veiligheid Voorop bij betrokken is. In de laatste nieuwsbrief leest u o.a. over het webinar Safe Start (8 april), de oprichting van de International Foundation for Chemical Logistics, het opleidingsprogramma ‘Seveso Top Leadership’ en de subsidieregeling versterking omgevingsveiligheid.

De nieuwsbrieven uit 2020 leest u hier:

  • Nieuwsbrief 5 met o.a. de onderwerpen: workshops Veiligheid Voorop Veiligheids-dag, veilig vluchten uit een opslag met een hoog risico blusinstallatie, digitale workshop corrosie onder isolatie en Safety Delta Nederland.
  • nieuwsbrief 4 met o.a. de onderwerpen: SAQ 2.0, het aantal aangesloten Brzo-bedrijven bij Veiligheid Voorop en Management of Change.
    Het project SAQ 2.0 wordt in een later stadium ook gebruikt om onze SMT te verbeteren.
  • nieuwsbrief 3 met o.a. de onderwerpen: het leren van incidenten met tot vloeistof verdicht gas, het jaarverslag over 2019, de Staat van de Veiligheid en de veiligheids-dag.
  • nieuwsbrief 2 met o.a. de onderwerpen: programma ‘Seveso Top Leadership’, project SAQ 2.0 en Safety Delta Nederland.
  • nieuwsbrief 1 met o.a. de onderwerpen: curriculum betrokken leiderschap BRZO top managers, leren van incidenten, SAQ 2.0 en regelovertreding en incidenten bij BRZO-bedrijven: een longitudinale be-nadering.

De Stichting Veiligheid Voorop heeft als doel de veiligheidscultuur en de veiligheidsprestaties van BRZO bedrijven in de (petro)chemische industrie te stimuleren en te verbeteren. Het door de stichting uitgevoerde gelijknamige programma kent vier aandachtsgebieden op basis waarvan de voorgenomen activiteiten worden gestructureerd.

Deze zogenaamde pijlers zijn gevormd rondom de thema’s:

  • betrokken leiderschap
  • excellente veiligheidsbeheerssystemen
  • veiligheid in de keten
  • regionale veiligheidsnetwerken en
  • safety delta Nederland.

Veiligheid Voorop is een samenwerkingsverband van VNO-NCW, VNCI, VNPI, VOTOB, VHCP, VVVF, NRK, ION, NOVE, VNCW, BPN, BLN, Velin, WCM-FME, VA, NVDO, VOMI, NVVK en SSVV. Het doel is om de veiligheid bij bedrijven mee te helpen verbeteren door ontwikkeling van tools en door kennis te delen. VOTOB heeft daar indertijd op ingespeeld met de ontwikkeling van Safety Maturity Tool (SMT).

Nadere informatie over Veiligheid Voorop vindt u op de website.

FacebookTwitterLinkedIn
Meer Nieuws
Nieuws | Innovatief

DEELNAME SDN-PROJECT VOOR VERBETEREN (PROCES)VEILIGHEID

Safety Delta Nederland (SDN) streeft ernaar om de Nederlandse (petro) chemische industrie in 2030 de veiligste industrie ter wereld te laten zijn. Zij wil dit o.a. bereiken door samen te werken in projecten, die het grootste verschil maken in het verbeteren van de (proces)veiligheid. Heeft u zich al aangemeld voor deelname aan een SDN-project?

Deelname aan project

Op de site van SDN vindt u informatie over alle lopende (en reeds afgeronde) projecten. Hier blijft u op de hoogte van de diverse ontwikkelingen en kunt u zich aanmelden om deel te nemen aan een project. Door deel te nemen aan projecten kunt u uw kennis en ervaring met andere deelnemers delen en gezamenlijk zoeken naar oplossingen voor de problemen die u in de praktijk tegenkomt.

Aanmelding

Hoe krijgt u toegang tot deze informatie en hoe kunt u deelnemen aan projecten?

  1. Een SDN account aanvragen

De titel van elk project is zichtbaar op de SDN website. Om verdere informatie te krijgen over de projectomschrijving, doelen, verwacht resultaat en deelname dient u een SDN account aan te maken. Dit kan door te klikken op de titel van een project en het formulier in te vullen. U ontvangt dan automatisch een e-mail met verdere login instructies.

  1. Machtiging verstrekken

U kunt deelnemen aan een SDN project door u hiervoor via de SDN website aan te melden. Bij aanmelding wordt u verzocht een machtigingsformulier in te vullen. Dit formulier kunt u per mail sturen aan Marjolijn Horsselenberg (marjolijn@veiligheidvoorop.nu), programma manager van Veiligheid Voorop. Ook voor eventuele vragen over het invullen kunt u bij haar terecht. Met deze machtiging verklaart u een bijdrage in natura (in-kind uren) te leveren en geeft u toestemming via Veiligheid Voorop om deze bijdrage in de subsidieaanvraag voor het SDN project te betrekken.

De samenwerking met Veiligheid Voorop vloeit voort uit het feit dat Veiligheid Voorop optreedt als penvoerder voor het SDN KennisCentrum. Het praktische doel van de machtiging door een bedrijf, is aantonen dat er voldoende bedrijven zijn die aan projecten meedoen, zodat daarvoor subsidie kan worden aangevraagd. De machtiging hoeft u slechts éénmaal te verstrekken en is ook geldig indien u besluit mee te doen aan andere SDN projecten.

Als project deelnemer krijgt u automatisch toegang tot de gedetailleerde voortgangsrapportage van het project waaraan u deelneemt. Tenslotte zal u begin september nog worden gevraagd om samen met andere deelnemers aan SDN projecten een zogenaamde samenwerkingsovereenkomst te tekenen. Ook dit vloeit voort uit een verplichting van de subsidieaanvraag en stelt dat het project zal worden uitgevoerd samen met de in de overeenkomst genoemde partijen. Tijdens de uitvoering van het deelproject zal het SDN programmabureau uw contactpersoon vragen de werkelijke (in natura) bestede uren aan te geven.

SDN

SDN is een samenwerkingsverband tussen de Nederlandse (petro) chemische industrie en haar ketenpartners, wetenschapsinstellingen en de overheid. Als deelnemer van Veiligheid Voorop ondersteunt VOTOB dit initiatief van harte.

FacebookTwitterLinkedIn
Nieuws | Duurzaam

STUDIE NAAR GEVOLGEN ENERGIETRANSITIE

FETSA en UPEI publiceren gezamenlijk een studie over de gevolgen van de energietransitie voor de Europese tankopslag, brandstofvoorziening en distributie-infrastructuur. U leest de studie hier

FETSA

Ravi Bhatiani, directeur van de FETSA: “De studie toont aan dat de huidige infrastructuur van de tankterminals van cruciaal belang zijn voor de energietransitie en de strategische autonomie en veerkracht van de EU.” Daaraan toevoegend: “Er zullen specifieke investeringen nodig zijn om  toekomstige vloeistoffen op te slaan. Maar onze sector is zich hiervoor al aan het voorbereiden door terminals te moderniseren, de infrastructuur aan te passen, nieuwe partners te verkennen en werk- en veiligheidsprocedures te actualiseren.”

UPEI

Cecile Nourigat, secretaris-generaal van de UPEI, geeft aan dat “een belangrijke uitkomst van de studie is dat het grootste deel van de bestaande brandstofdistributie-infrastuur kan worden hergebruikt om de vernieuwde en koolstofarme brandstoffen op te slaan en zo efficiënt en kosteneffectief beschikbaar te stellen aan de eindverbruikers.”

VOTOB

Willem-Henk Streekstra, directeur VOTOB, voegt toe dat de overheid een zeer belangrijke rol heeft om een bijdrage te leveren aan de aanpassing van de infrastructuur in de periode dat deze nog niet rendabel is. De terminal- sector is er in ieder geval klaar voor om haar bijdrage te leveren aan een CO2 neutrale toekomst!

DIEPGAAND INZICHT

De studie geeft door middel van 11 casestudies een diepgaand inzicht in het effect van het vervangen van conventionele brandstoffen bij de keten van toeleveranciers. Hierbij wordt rekening gehouden met de omgeving, veiligheid, voorzieningen en kosten. Daarnaast concludeert de studie dat voor de meeste toeleveranciers van de keten de bestaande infrastructuur geschikt is voor de toekomstige, vernieuwde en koolstofarme vloeistoffen, die gebruikt zullen worden om de economie richting een klimaatneutraal Europa te sturen. En dat ondanks dat er investeringen nodig zijn om de apparatuur aan te passen, deze in lijn zijn met de kosten die er anders zouden zijn voor reguliere aanpassingen. Waarschijnlijk zullen er voor bepaalde toeleveringsleveranciers, bijvoorbeeld die met betrekking tot schone waterstof, grotere investeringen nodig zijn om zich aan te passen aan nieuwe bevoorradingsroutes en productkenmerken. Maar uiteindelijk is het de expertise en knowhow (van hoe om te gaan met energieproducten zoals vloeistoffen en vloeibaar gemaakte gassen) die de bestaande logistieke bedrijven op een unieke manier geschikt maken om door te gaan en te gedijen in de koolstofarme en hernieuwbare toekomst.

U leest de uitkomsten van de studie hier

BETROKKEN PARTIJEN

FETSA is de vertegenwoordiger van de Europese nationale tankopslagverenigingen en bedrijven die actief zijn in bulkvloeistofopslag en UPEI is dit voor de onafhankelijke Europese leveranciers van brandstoffen. De studie werd uitgevoerd door het toonaangevende energie- en economisch adviesbureau Trinomics.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Pehr Teulings via teulings@votob.nl of via info@votob.nl.

FacebookTwitterLinkedIn
Nieuws

ROADMAP ASSET MANAGEMENT

Veroudering van assets blijkt geen kwestie van leeftijd, maar van de conditie van de installaties. En die condities zijn te beïnvloeden door middel van asset management.

FacebookTwitterLinkedIn