STUDIE NAAR GEVOLGEN ENERGIETRANSITIE

FETSA en UPEI publiceren gezamenlijk een studie over de gevolgen van de energietransitie voor de Europese tankopslag, brandstofvoorziening en distributie-infrastructuur. U leest de studie hier

FETSA

Ravi Bhatiani, directeur van de FETSA: “De studie toont aan dat de huidige infrastructuur van de tankterminals van cruciaal belang zijn voor de energietransitie en de strategische autonomie en veerkracht van de EU.” Daaraan toevoegend: “Er zullen specifieke investeringen nodig zijn om  toekomstige vloeistoffen op te slaan. Maar onze sector is zich hiervoor al aan het voorbereiden door terminals te moderniseren, de infrastructuur aan te passen, nieuwe partners te verkennen en werk- en veiligheidsprocedures te actualiseren.”

UPEI

Cecile Nourigat, secretaris-generaal van de UPEI, geeft aan dat “een belangrijke uitkomst van de studie is dat het grootste deel van de bestaande brandstofdistributie-infrastuur kan worden hergebruikt om de vernieuwde en koolstofarme brandstoffen op te slaan en zo efficiënt en kosteneffectief beschikbaar te stellen aan de eindverbruikers.”

VOTOB

Willem-Henk Streekstra, directeur VOTOB, voegt toe dat de overheid een zeer belangrijke rol heeft om een bijdrage te leveren aan de aanpassing van de infrastructuur in de periode dat deze nog niet rendabel is. De terminal- sector is er in ieder geval klaar voor om haar bijdrage te leveren aan een CO2 neutrale toekomst!

DIEPGAAND INZICHT

De studie geeft door middel van 11 casestudies een diepgaand inzicht in het effect van het vervangen van conventionele brandstoffen bij de keten van toeleveranciers. Hierbij wordt rekening gehouden met de omgeving, veiligheid, voorzieningen en kosten. Daarnaast concludeert de studie dat voor de meeste toeleveranciers van de keten de bestaande infrastructuur geschikt is voor de toekomstige, vernieuwde en koolstofarme vloeistoffen, die gebruikt zullen worden om de economie richting een klimaatneutraal Europa te sturen. En dat ondanks dat er investeringen nodig zijn om de apparatuur aan te passen, deze in lijn zijn met de kosten die er anders zouden zijn voor reguliere aanpassingen. Waarschijnlijk zullen er voor bepaalde toeleveringsleveranciers, bijvoorbeeld die met betrekking tot schone waterstof, grotere investeringen nodig zijn om zich aan te passen aan nieuwe bevoorradingsroutes en productkenmerken. Maar uiteindelijk is het de expertise en knowhow (van hoe om te gaan met energieproducten zoals vloeistoffen en vloeibaar gemaakte gassen) die de bestaande logistieke bedrijven op een unieke manier geschikt maken om door te gaan en te gedijen in de koolstofarme en hernieuwbare toekomst.

U leest de uitkomsten van de studie hier

BETROKKEN PARTIJEN

FETSA is de vertegenwoordiger van de Europese nationale tankopslagverenigingen en bedrijven die actief zijn in bulkvloeistofopslag en UPEI is dit voor de onafhankelijke Europese leveranciers van brandstoffen. De studie werd uitgevoerd door het toonaangevende energie- en economisch adviesbureau Trinomics.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Pehr Teulings via teulings@votob.nl of via info@votob.nl.

FacebookTwitterLinkedIn
Meer Nieuws
Nieuws | Duurzaam

KAMERLEDEN BEZOEKEN INDUSTRIE- EN HAVENGEBIED ROTTERDAM

Op uitnodiging van VNCI, VNPI, Deltalinqs, Havenbedrijf Rotterdam en VOTOB hebben de leden van de Vaste Kamercommissie voor Economische Zaken en Klimaat op 10 september 2021 een werkbezoek gebracht aan het industrie- en havengebied Rotterdam. 

 

 

 

 

 

Tijdens deze bijeenkomst heeft de industrie aangegeven hoe zij kan bijdragen aan een duurzaam Nederland. Om dit te realiseren is snel, heldere en doortastende industriepolitiek nodig. Prioriteit hierbij is dat de energie-infrastructuur (gezamenlijk) aangepast zal moeten worden. Verder zijn fondsen nodig, nieuwe accomoderende wet- en regelgeving, voldoende en geschoold personeel en zal de overheid moeten blijven zorgen voor een gezond investeringsklimaat. De Nederlandse industrie kan zo haar positie behouden of zelfs versterken en dé leverancier van duurzame energie, grondstoffen en producten voor Nederland worden. VOTOB ziet zichzelf hierbij als essentiële schakel voor handel en logistiek; als bufferaars van energie en grondstoffen van nu en de toekomst. Zie hier de film en/of lees het rapport over onze toekomstvisie.

Bij het bezoek werden aan de deelnemers enkele mooie voorbeelden getoond van het verduurzamen van producten en processen. Zo kreeg men bij ExxonMobil te horen over de hydrocracker. Deze zorgt voor minder CO2-uitstoot en verbetert de energie-efficiëntie van de raffinaderij verder met 5%. Bij Nobian wordt gestopt bij de electrolyser – Nobian werkt in dit kader ook mee aan innovatieve projecten voor groene waterstof. En daarna volgt een bezoek aan de hal met de zoutopslag. Vervolgens was ons lid Rubis aan de beurt. Ook zij zijn intensief bezig met initiatieven die klimaat en milieu kunnen verbeteren. Zo zijn zij geheel emissievrij en bieden schepen aan dampen te verwerken. Ook richt Rubis zich als bedrijf al op de energietransitie. Zo investeert Rubis, bijvoorbeeld in hernieuwbare energie en participeert in HDF Energy, die een wereldpionier is op het gebied van waterstof-elektriciteit.

Al met al een zeer waardevolle ontmoeting waar over en weer gedeeld en geleerd werd. VOTOB bedankt alle aanwezigen voor hun bijdragen en kijkt met vertrouwen uit naar de toekomst.

FacebookTwitterLinkedIn
Nieuws

ONDERZOEK DIGITALE KWETSBAARHEID

Vanuit DCMR is een verkennend onderzoek uitgevoerd bij 39 Brzo-bedrijven (waaronder een aantal VOTOB-leden) naar de mate waarin bedrijven maatregelen hebben getroffen, om zware ongevallen te voorkomen als gevolg van het falen van digitale systemen. Doel van het onderzoek is om de digitale weerbaarheid te verhogen, bijvoorbeeld door het delen van best practices, het opstellen van handreikingen en/of het geven van aanbevelingen. Het onderzoek geeft een representatief beeld van de cyberrisico’s en de digitale weerbaarheid van bedrijven in de regio’s Zuid-Holland en Zeeland. De uitkomst is dat er voor dit onderwerp meer aandacht nodig is.

Uit het onderzoek is naar voren gekomen dat een aantal grote bedrijven al concreet invulling geeft aan cybersecurity en maatregelen heeft genomen. Maar daarnaast blijkt dat bij een groot deel van de onderzochte bedrijven nog onvoldoende aandacht is voor cybersecurity en dat ze niet altijd weten hoe ermee om te gaan. Er is niet aangetoond dat er acuut gevaar is voor het ontstaan van zware ongevallen. De DCMR is van mening dat de aandacht voor cybersecurity verder versterkt zal moeten worden. VOTOB onderschrijft dit en heeft samen met haar leden acties opgestart.

Het persbericht van de DCMR kunt u hier lezen en de eindrapportage van het Cybervolwassenheids-onderzoek hier.

FacebookTwitterLinkedIn
Nieuws | Duurzaam

TOEKOMST VAN DE TANKOPSLAGSECTOR

Het belang van de tankopslagsector voor onze economie is groot en zal in de toekomst alleen maar groter worden.

FacebookTwitterLinkedIn